Οι Italian Days του Richard Avedon
Οι πρωτόλειες φωτογραφίες ενός κορυφαίου φωτογράφου αποτελούν το αντικείμενο μιας σπουδαίας έκθεσης στη γκαλερί Gagosian της Ρώμης.
Το 1946, ο Richard Avedon ήταν 23 ετών και μόλις είχε αποκτήσει το δικό του φωτογραφικό στούντιο. Οι ΗΠΑ μέτραγαν λιγότερο από ένα χρόνο που είχαν βγει θριαμβεύτριες, αλλά λαβωμένες, από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο Richard Avedon είχε ξεκινήσει να συνεργάζεται με τα περιοδικά Life και Vanity Fair. Την ίδια χρονιά βρίσκεται στην Ιταλία, χωρίς να γνωρίζουμε για λογαριασμό ποιανού.
Ογδόντα χρόνια αργότερα το δελτίο τύπου από την γκαλερί Gagosian Rome ξεκινάει ως εξής: “Ο Gagosian είναι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσει τις Italian Days, μια έκθεση που αντιπαραθέτει περισσότερες από είκοσι φωτογραφίες του Richard Avedon…”.
Και βέβαια η γκαλερί βρίσκεται στην “ευχάριστη θέση”, και το κοινό βρέθηκε στην ίδια θέση, μια και ο Richard Avedon, ο αναξιολόγητος τότε νεαρός φωτογράφος, προσμετράται σήμερα ανάμεσα στους κορυφαίους φωτογράφους του πλανήτη.
Διαβάστε ακόμη: Helmut Newton Fashion icon photographer
Με το μάτι του Richard Avedon
Το 1946 η Ιταλία ήταν με την πλευρά των ηττημένων στον ίδιο πόλεμο και κυριολεκτικά κατεστραμμένη. Ο Avedon θα ταξιδέψει στη Ρώμη, στη Βενετία και στη Σικελία και θα καταγράψει με την απειρία του αρχάριου που ψάχνει τις πατημασιές του, οτιδήποτε του τραβάει την προσοχή. Αργότερα θα αποδειχτεί πως ο Avedon διέθετε “μάτι” και πλούσιο ταλέντο, μια και πολλές από εκείνες τις φωτογραφίες αποδείχτηκαν τελικά πως ήταν το προσχέδιο για κάποιες άλλες που τράβηξε αργότερα, την εποχή της ωριμότητας και αναγνωρισιμότητάς του.
Η Ιταλία τον μάγεψε κυριολεκτικά με τον συνδυασμό του φυσικού κάλλους, του αρχαίου μεγαλείου και της σύγχρονης καταστροφής. Βγήκε στους δρόμους και φωτογράφιζε με τη Rolleiflex του. Δεν χρησιμοποίησε τρίποδο, ούτε καθοδηγούσε τα “μοντέλα” του – απλώς τα κατέγραφε. Υπήρχε μια γνήσια αλληλοεπίδραση μεταξύ του φωτογράφου και του μοντέλου: απελπισμένες γυναίκες, χαμογελαστά παιδιά, ξυλοπόδαροι και άλλοι καλλιτέχνες του δρόμου.
Οι μελετητές του έργου του θα ανακαλύψουν πως το πορτρέτο της ενεχυροδανείστριας Ruby Holden του 1980 έχει τις ρίζες του στο 1947. Η Merilyn Monroe, η Audrey Hepburn, ο Samuel Beckett, το μανεκέν Dorian Leigh, σειρές ολόκληρες από τις μετέπειτα διάσημες φωτογραφίσεις του, αποτελούν τη μετεξέλιξη όσων τραβήχτηκαν στο δρόμο στο διάστημα 1946 – 1948. Η τότε Ιταλία, με το σπαρακτικό και το αδάμαστο πνεύμα της, του έδειξε τον δρόμο.
Ακόμη και μια αυτοπροσωπογραφία του το 1963 θυμίζει την εικόνα του ενός ζεστού, περήφανου νεαρού αγοριού από τη Σικελία που έχει αναδυθεί από τις στάχτες του πολέμου για να αρχίσει τη ζωή του.
Διαβάστε ακόμη: Ο παράξενος κύριος Andy Warhol
Όλοι οι δρόμοι οδηγούν στη Ρώμη
Ο Avedon θα συνεχίσει να επισκέπτεται και να φωτογραφίζει την Ιταλία και τα επόμενα χρόνια. Ως φωτογράφος εργάστηκε για το Vanity Fair και τη Vogue, στην οποία υπογράφει τα περισσότερα εξώφυλλά της από το 1973 μέχρι το 1988. Ταυτόχρονα κατέγραφε την “άγνωστη” Αμερική, ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, αλλά και παγκόσμιες διαφημιστικές καμπάνιες. Προσωπικότητες, άγνωστους αλλά και παγκόσμια γεγονότα.
Την έκθεση έχει επιμεληθεί η Cécile Degos, η οποία ήταν επίσης υπεύθυνη για το σχεδιασμό της έκθεσης Iconic Avedon: A Centennial Celebration of Richard Avedon στην Gagosian Paris το 2024. Από το σύνολο των φωτογραφιών που εκτίθενται, οι 18 θα είναι για πρώτη φορά.
Info
Η έκθεση στην γκαλερί Gagosian στη Ρώμη εγκαινιάστηκε στις 12 Μαρτίου και θα διαρκέσει έως τις 17 Μαϊου 2025.
Το έργο του Avedon θα αποτελέσει το αντικείμενο μιας ακόμη έκθεσης στο Fondation Henri Cartier-Bresson, στο Παρίσι, που θα εγκαινιαστεί στις 30 Απριλίου 2025.
Photo credits: © The Richard Avedon Foundation
Photo: Martina Magno, M3 Studio
Courtesy Gagosian