“Η φωτογραφία μου ενέχει περισσότερο την αφαίρεση παρά πρόσθεση”, εξομολογείται ο Paolo Roversi. “Πάντοτε προσπαθώ να αφαιρώ πράγματα. Όλοι έχουμε ένα είδος μάσκας έκφρασης. Λέμε για παράδειγμα “αντίο”, χαμογελάμε, αλλά φοβόμαστε. Προσπαθώ λοιπόν να αφαιρώ όλες αυτές τις μάσκες, ώσπου στο τέλος να μείνει κάτι απόλυτα αγνό. Ένα είδος εγκατάλειψης, ένα είδος απουσίας. Μοιάζει με απουσία, αλλά στην πραγματικότητα, όταν υπάρχει αυτό το κενό νομίζω ότι είναι η εσωτερική ομορφιά που βγαίνει προς τα έξω. Αυτή είναι η τεχνική μου”.

Παρά το γεγονός ότι είναι άνθρωπος με πολλά χόμπι, όπως οι μεγάλοι φωτογράφοι μόδας, η φωτογραφία είναι η μεγάλη του αγάπη. “Πηγαίνω για ψάρεμα, μου αρέσει να διαβάζω, να βλέπω ταινίες και να ακούω μουσική”, εξομολογείται ο 78χρονος Ιταλός φωτογράφος. “Αλλά αυτό που μου αρέσει περισσότερο είναι να βγάζω φωτογραφίες. Αγαπώ αυτό που κάνω. Αγαπώ τη δουλειά, αγαπώ τη μόδα και αγαπώ τη φωτογραφία, οπότε αυτό είναι ένα μεγάλο κίνητρο. Θα συνεχίσω…”.

Διαβάστε ακόμη: Royal portraits: Ένας αιώνας βασιλικής φωτογραφίας στο Μπάκιγχαμ

Οι μεγάλοι φωτογράφοι εκτίθενται

Στις 15 Μαϊου 2025 κυκλοφόρησε παγκοσμίως το λεύκωμα του με τίτλο “Paolo Roversi”. Ακολούθησε τη μεγάλη αναδρομική έκθεση των φωτογραφιών του το 2024, στο Palais Galliera του Παρισιού. Ο ίδιος όμως δεν τη χαρακτηρίζει “αναδρομική”. “Παρόλο που περιλαμβάνει φωτογραφίες από διαφορετικά στάδια της καριέρας μου, απλώς επέλεξα τις αγαπημένες μου, οπότε για μένα δεν είναι μια αναδρομική έκθεση”.

Στο κοινό δίνεται η ευκαιρία να απολαύσει το πλούσιο πορτφόλιο με τις άμεσα αναγνωρίσιμες φωτογραφίες του Roversi, που για πολλούς έχουν περισσότερα κοινά με τη ζωγραφική παρά με τη φωτογραφία. Το κοινό μπορεί επίσης να πλοηγηθεί στην αδιάκοπη αλλαγή των τάσεων της μόδας από τη δεκαετία του 1980. “Δεν θέλω να ασχολούμαι μόνο με το τελευταίο κύμα. Μου αρέσει να μένω μακριά από την κίνηση αυτού του ποταμού, να κρατάω μια ορισμένη απόσταση από την κίνηση των πάντων”.

Ο Paolo Roversi στο Παρίσι

Ο Paolo Roversi άρχισε να ασχολείται με τη φωτογραφία από μικρός, από ένα οικογενειακό ταξίδι στην Ισπανία. Επαγγελματικά ξεκίνησε να εργάζεται ως φωτορεπόρτερ, η τύχη όμως τον οδήγησε στο Παρίσι, το 1973, απ’ όπου δεν έφυγε ποτέ.

Ο Roversi αγόρασε το Studio Luce στο 14ο παρισινό διαμέρισμα το 1981 και έκτοτε ξεκίνησε να δημιουργεί εκεί το έργο του. Και συνεχίζει μέχρι σήμερα. Στο νέο βιβλίο περιγράφει τις φωτογραφίες του ως “συνδεδεμένες με μια ενότητα τόπου”, το επίκεντρο ενός δικτύου συνεργατικών σχέσεων με σχεδιαστές μόδας, καλλιτεχνικούς διευθυντές και μοντέλα.

Η Kirsten Owen θυμάται

Στο βιβλίο, το μοντέλο Kirsten Owen θυμάται τη μαγική εμπειρία των φωτογραφήσεων με τον Roversi. “Ξεκινήσαμε με ένα πολύ μακρόσυρτο γεύμα, συνοδεύοντάς το με κρασί. Μετά το γεύμα, ο Paolo έγαλε το κεφάλι του κάτω από το ύφασμα της φωτογραφικής του μηχανής Deardorff, ρύθμισε την εστίαση, το ξανάβγαλε και φώναξε: «Ναι Kirsten… ΩΡΑΙΑ!». Ο Paolo λατρεύει τη μουσική. Ακούγαμε το Tower of Songs του Leonard Cohen μέχρι αργά το βράδυ κατά τη διάρκεια της φωτογράφησης στο Studio Luce”.

“Έτσι νιώθω πράγματα”

“Ο χρόνος και το φως είναι τα δύο θεμελιώδη στοιχεία της φωτογραφίας για μένα. Όταν δουλεύω με τη φωτογραφική μηχανή μου 8Χ10 (σ.σ. με φιλμ Polaroid 8×10 και ισχυριζόταν ότι αγόραζε όσο μπορούσε να βρει πριν σταματήσει η παραγωγή του), κάθε φωτογραφία μπορεί να χρειαστεί λίγα λεπτά για να δημιουργηθεί. Λατρεύω αυτόν τον χρόνο, είναι μια μορφή διαλογισμού. Μου δίνει περισσότερο χρόνο να ονειρευτώ, περισσότερο χρόνο να φανταστώ, περισσότερο χρόνο για να νιώσω πράγματα”.

Ποιος είναι ο Paolo Roversi;

Ο Paolo Roversi είναι ένας διακεκριμένος Ιταλός φωτογράφος μόδας, γεννημένος το 1947 στη Ραβέννα και εγκατεστημένος στο Παρίσι από τη δεκαετία του 1970. Η φωτογραφική του καριέρα αναπτύχθηκε μετά από συνεργασία με τον Associated Press (ιδιαίτερα καλύπτοντας την κηδεία του Ezra Pound το 1970) και ακολούθως ως βοηθός του Λόρενς Σάκμαν, κάτι που κατέστησε το ξεκίνημά του στις τάξεις της μόδας. Μετακόμισε στο Παρίσι το 1973 κατόπιν πρόσκλησης του Peter Knapp, καλλιτεχνικού διευθυντή της Elle. Το 1980 συνεργάστηκε με τη Dior σε καμπάνια ομορφιάς, σημείο καμπής για την αναγνώρισή του στον χώρο της μόδας  Έκτοτε έχει αφιερωθεί σε φωτογραφίσεις διάσημων ονομάτων όπως η Naomi Campbell και η Kate Moss, δημιουργώντας συνεργασίες με κορυφαίους οίκους όπως Dior, Comme des Garçons, YSL, Valentino, Cerruti και άλλους.

Προτιμά αναλογική φωτογράφηση με μεγάλης μορφής Polaroid (8×10″) και συχνά χρησιμοποιεί μακρές εκθέσεις για να αποδώσει μια «έσχατη, σχεδόν πνευματική ένταση», την οποία περιγράφει ως «περισσότερο έντονη, βαθύτερη παρουσία» .
Το έργο του θεωρείται μεταξύ της εμπορικής και της εικαστικής φωτογραφίας, με άπλετο φωτισμό, σκιά και μια ονειρική, διαχέουσα ατμόσφαιρα.
Περιγράφει τη φωτογραφία του ως «πρακτική διαλογισμού», επικεντρωμένη στην εξαγωγή «καθαρής εσωτερικής ομορφιάς» μέσα από την αφαίρεση των «μάσκων» της έκφρασης.

Έχει πραγματοποιήσει πολυάριθμες διεθνείς εκθέσεις, συμπεριλαμβανομένων σημαντικών όπως «Birds» στο Dallas Contemporary (2020), και πρόσφατη αναδρομική έκθεση–μονογραφία στο Palais Galliera στο Παρίσι (2024) με 140 έργα

Συνολικά, ο Paolo Roversi θεωρείται ένας από τους πιο επιδραστικούς φωτογράφους μόδας της σύγχρονης εποχής, με ξεχωριστό, μυστηριακό στιλ και βαθιά, συναισθηματική σχέση με το θέμα του.