Τι θα τρώμε όλοι το 2026; Εδώ θα ανακαλύψετε μερικές από τις βασικές τάσεις φαγητού που αναμένεται να κυριαρχήσουν την επόμενη χρονιά, από την άνοδο των μενού μικρών μερίδων για την εποχή του Ozempic, μέχρι τα «πολυτελή» κατεψυγμένα πιάτα και τη μεγάλη επιστροφή των υδατανθράκων.

Η επιστροφή των υδατανθράκων

Για εσάς που ανήκετε στους millennials ή τη Gen X, πιθανότατα δεν ήταν εύκολο να αποτινάξετε τη νοοτροπία «όχι υδατάνθρακες πριν το καλοκαίρι»,  τη δαιμονοποίηση των carbs που χαρακτήρισε τη διατροφική κουλτούρα των 90s και των 00s. Όμως οι ισορροπίες αλλάζουν. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση τάσεων της Waitrose, οι υδατάνθρακες επιστρέφουν δυναμικά στο μενού.
Οι πωλήσεις ψωμιού και οσπρίων αυξάνονται κατακόρυφα: τα κονσερβοποιημένα φασόλια έχουν σημειώσει άνοδο 45% σε σχέση με πέρυσι, τα άλευρα, όπως σίκαλης και ολικής άλεσης, γίνονται όλο και πιο δημοφιλή, ενώ οι αναζητήσεις για jacket potato στο waitrose.com έχουν εκτοξευθεί κατά 178%. Τι προκάλεσε αυτή την αλλαγή; Οι φυτικές ίνες είναι η νέα λέξη-κλειδί στη διατροφή. Καθώς κατανοούμε τη σύνδεση ανάμεσα στις ίνες, την καλή υγεία του εντέρου και τον κορεσμό, αναγνωρίζουμε επίσης τα οφέλη τους ως οικονομική και περιβαλλοντικά φιλική επιλογή. Και φυσικά, το ψωμί προζυμιού έχει τον πρωταγωνιστικό ρόλο.

Πικρές γεύσεις

Πέρυσι κυριάρχησε το “swicy” (γλυκό-πικάντικο), όμως τώρα φαίνεται πως στρεφόμαστε όλο και περισσότερο προς την πικρή γεύση. Καταγράφεται αύξηση σε προϊόντα όπως το ραδίκι, το σέσκουλο, η τριγωνέλλα, το wasabi, το matcha και η μουστάρδα. Ιδιαίτερα όταν συνδυάζεται με γλυκά, ξινά, αλμυρά και umami στοιχεία, η πικράδα προσθέτει απίστευτο βάθος και πολυπλοκότητα στα πιάτα. Η τάση αυτή έχει ρίζες σε παγκόσμιες κουζίνες, από το τραγανό ραδίκι των ελληνικών σαλατών μέχρι την τριγωνέλλα που χρησιμοποιείται συχνά στην ελληνική κουζίνα.
Οι πικρές νότες εμφανίζονται και στα ποτά: όχι μόνο στο Aperol, αλλά και στο Campari, καθώς και στο διαχρονικά δημοφιλές negroni.

Μενού για την εποχή του Ozempic

Πρόσφατα στοιχεία δείχνουν ότι περίπου 1,5 εκατομμύριο άνθρωποι στο Ηνωμένο Βασίλειο λαμβάνουν φάρμακα απώλειας βάρους, κάτι που ήδη επηρεάζει τη βιομηχανία της εστίασης. Έρευνα του Bloomberg Intelligence έδειξε ότι πάνω από τους μισούς χρήστες GLP-1 στις ΗΠΑ τρώνε έξω λιγότερο συχνά, ενώ μελέτη της Morgan Stanley αποκαλύπτει ότι το 63% όσων παίρνουν Ozempic τρώνε και ξοδεύουν λιγότερο όταν βγαίνουν.
Τα εστιατόρια όμως προσαρμόζονται. Το παγκοσμίου φήμης The Fat Duck του Heston Blumenthal στο Bray παρουσίασε πρόσφατα ένα νέο μενού ειδικά σχεδιασμένο για άτομα που λαμβάνουν φάρμακα καταστολής της όρεξης, όπως το Mounjaro και το Ozempic (το λεγόμενο Mindful Experience). Παράλληλα, το γαλλικό Otto’s στο Λονδίνο προσφέρει «μενού για έναν, με μικρή όρεξη».

Το υβρίδιο παντοπωλείου – εστιατορίου

Η κουλτούρα των εκλεκτών ντελικατέσεν ανεβαίνει εδώ και χρόνια, όμως τώρα βλέπετε την άνοδο υβριδικών χώρων όπου μπορείτε να φάτε, να πιείτε και να ψωνίσετε κάτω από την ίδια στέγη. Στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη λειτουργούν μαγαζιά σε αυτή τη φιλοσοφία.

Πολυτελές φαγητό από την κατάψυξη

Ο διάδρομος των κατεψυγμένων αλλάζει πρόσωπο. Σύμφωνα με την έκθεση τάσεων της Whole Foods για το 2026, νέα, μοντέρνα κατεψυγμένα γεύματα και ορεκτικά γεμίζουν τα ράφια, προσφέροντάς σας θρεπτικές, οικονομικές και γρήγορες λύσεις. Από κατεψυγμένα arancini μέχρι ολόκληρο αστακό και fish pie, απολαμβάνετε πλέον φαγητό τύπου εστιατορίου χωρίς να βγείτε από το σπίτι.

Το κρέας επιστρέφει στο προσκήνιο

Καθώς η εμμονή με την πρωτεΐνη συνεχίζεται, το κρέας κάνει δυναμική επιστροφή. Έρευνα δείχνει ότι σχεδόν ένας στους πέντε νέους 18-24 ετών αύξησε την κατανάλωση κρέατος το 2024. Ταυτόχρονα, μειώνεται το ποσοστό όσων προσπαθούν να το αποφύγουν. Η Waitrose σημειώνει άνοδο στο χοιρινό, με αύξηση στις πωλήσεις κιμά, πανσέτας και σπάλα. Αντίθετα, ο ενθουσιασμός για το vegan φαίνεται να υποχωρεί, με αρκετά plant-based εστιατόρια να κλείνουν.

Kitchen couture

Η τάση του dopamine decor μπαίνει δυναμικά στις κουζίνες σας. Αντί να κρύβετε τα πάντα στα ντουλάπια, επιλέγετε πλέον έντονα, πολύχρωμα προϊόντα για να τα έχετε σε κοινή θέα. Οι εταιρείες επενδύουν στο design: καλλιτεχνικές κονσέρβες ψαριού, κομψά μπουκάλια ελαιολάδου, χειροποίητα κουτιά καφέ.
Σύμφωνα με τη Waitrose, το «farm shop effect» παίζει καθοριστικό ρόλο: αγοράζετε αισθητικά condiments ως δώρα και επαναχρησιμοποιείτε premium συσκευασίες για τα πάντα, από φυτά μέχρι μολύβια.

Το 2026, λοιπόν, δεν αλλάζει μόνο τι τρώτε, αλλά και πώς το απολαμβάνετε.

Photo by Odiseo Castrejon on Unsplash