Σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορέων 5 δισ. άνθρωποι αναμένεται να ταξιδέψουν αεροπορικώς εφέτος (αριθμός ρεκόρ), η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων συνοδευόμενη από τουλάχιστον μία αποσκευή. Όλοι τους είναι σαφές πως δεν έχουν τις ίδιες οικονομικές δυνατότητες τις ίδιες απαιτήσεις, ούτε διαθέτουν κοινό γούστο, άσχετα αν όλες οι αποσκευές πλέον μοιάζουν μεταξύ τους όπως τα αυτοκίνητα. Άρα υπάρχει μια τεράστια αγορά που να δικαιολογεί την ύπαρξη εκατοντάδων κατασκευαστών. Όμως οι άνθρωποι δε συνηθίζουν να αγοράζουν αποσκευές, στον ίδιο ρυθμό με τον οποίο ανανεώνουν την γκαρνταρόμπα τους με τις καινούριες δημιουργίες της fast fashion.

Διαβάστε ακόμη: Gucci: Βαλίτσες με σκάνδαλα, αλλαγές και μυστικά

Επανεφευρίσκοντας τον τροχό

Μπορεί σήμερα να υπάρχουν χιλιάδες φίρμες αποσκευών, δεν υπάρχουν όμως πολλοί κατασκευαστές. Τα εργοστάσια της Κίνας μονοπωλούν σε τεράστιο ποσοστό την παγκόσμια αγορά. Αυτό σημαίνει πως μια καινούρια εταιρεία αποσκευών μπορεί να βρίσκει ήδη έτοιμα τμήματα, π.χ. το σύστημα της χειρολαβής ή το αντίστοιχο των τροχών, που διευκολύνουν τη “ζωή” της. “Θα νόμιζε κάποιος ότι όλες οι μεγάλες φίρμες λειτουργούν τα δικά τους εργοστάσια, αλλά το 90% απευθύνεται στην Κίνα”, εξομολογείται ο Bernd Georgi, συνιδρυτής της start-up αποσκευών Floyd με έδρα το Μόναχο, η οποία επίσης κατασκευάζει στην Κίνα τα προϊόντα της.

Όμως, προσπαθώντας να διαφοροποιηθεί από τον ανταγωνισμό, αποφάσισε να σχεδιάσει ή ίδια τα δικά της συστήματα. Όταν ο Georgi και ο συνεργάτης του ήταν στη διαδικασία σχεδίασης της αρχικής αποσκευής Floyd, εξεπλάγησαν όταν έμαθαν ότι για να παρουσιάσουν αποσπώμενους τροχούς, χρειαζόταν να “εφεύρουν” το δικό τους σύστημα αξόνων, το οποίο τελικά μπόρεσαν να επιτύχουν. Ξοδεύοντας όμως σημαντικό ποσό από το αρχικό τους κεφάλαιο.

Επίσης τα διαδικτυακά e-shops της δεν έχουν τις ίδιες ανάγκες σε επενδύσεις όσο τα “φυσικά” καταστήματα. Αφήστε που δεν υπάρχει πλέον ανάγκη αρχικού τραπεζικού δανεισμού.
Η Always, για παράδειγμα, μια καινούρια εταιρεία αποσκευών που πρωτοεμφανίστηκε το 2015 και γνώρισε εξαρχής τρομακτική επιτυχία, χρηματοδοτήθηκε μέσω crowdfunding από τη Silicon Valley.

Διαβάστε ακόμη: Ταξιδεύετε με αεροπλάνο το τριήμερο; 30 tips να πακετάρετε σωστά

Οι αριθμοί εκπλήσσουν

 

Σήμερα, οι δύο κορυφαίες εταιρείες στις αποσκευές, Samsonite και LVMH (Louis Vuitton και Remowa), μοιράζονται το 31% της παγκόσμιας αγοράς. Το ποσοστό μάλιστα του ομίλου LVMH φαντάζει ιδιαίτερα εντυπωσιακό, αν αναλογιστεί κάποιος πως και τα δύο brands της πωλούν πολυτελή προϊόντα, που ξεκινούν από τα €1.500. Όμως, έχει αποδειχτεί πως ακόμη κι αυτοί που έχουν την οικονομική δυνατότητα να ξοδέψουν ένα εξαψήφιο ποσό για να αποκτήσουν ένα πλήρες σετ αποσκευών της Louis Vuitton, σκοπεύουν να μην ασχοληθούν για κάποια χρόνια με την αγορά αποσκευών. Επιπλέον, ακόμη και η Mouna Ayoub, η κορυφαία πελάτισσα των οίκων Υψηλής Ραπτικής που φοράει τις χρυσοπληρωμένες δημιουργίες μία και μόνη φορά, δεν έχει πρόβλημα να εμφανιστεί με το ίδιο σετ αποσκευών ξανά και ξανά.

Η αγορά αποσκευών που αντιπροσώπευσε πέρυσι μόνο στις ΗΠΑ το ποσό των $6,5 δισ. (υπήρξε μια πτώση 6% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, η πρώτη μείωση μετά την πανδημία), αποτελεί μια καλή αιτιολογία για την εμφάνιση καινούριων εταιρειών.

Προσδεθείτε, προσγειωνόμαστε

Από την άλλη, υπάρχει ένα παράγοντας που προβληματίζει την αμερικανική αγορά, η οποία εμπιστεύεται σε μεγάλο βαθμό τις αξιολογήσεις τύπου “οι κορυφαίες αποσκευές του 2025” από αξιόπιστους δημοσιογραφικούς οργανισμούς. Δεν υπάρχει κοινός τόπος στις αξιολογήσεις τους, έτσι ώστε το καταναλωτικό κοινό να εμπιστευτεί μια πρωτοεμφανιζόμενη εταιρεία, το όνομα της οποίας εμφανίζεται σε περισσότερες από μια αξιολογήσεις.

Όταν η Sara Banks κυκλοφόρησε την επωνυμία αποσκευών της SteamLine, το 2005, στην κατηγορία κυριαρχούσε η Samsonite και οι φίρμς που πωλούνταν από πολυκαταστήματα, όπου έδιναν προτεραιότητα στη λειτουργικότητα έναντι του στυλ. “Έβλεπα όλες αυτές τις γυναίκες με τις υπέροχες τσάντες, να κουβαλούν βαρετές αποσκευές και σκέφτηκα ότι θα ήταν ενδιαφέρον οι αποσκευές να γίνουν το μεγαλύτερο αξεσουάρ τους», αποκάλυψε. Με το δερμάτινο “κέλυφος” τους και τις χειροποίητες ραφές, οι αποσκευές SteamLine κατάφεραν να γίνουν μια στιλάτη, αλλά μικροσκοπική εναλλακτική λύση, για τους Γολιάθ της βιομηχανίας.

Ενώ λοιπόν οι αγοραστές μπορεί να “πνίγονται” από τον τεράστιο όγκο των εμπορικών σημάτων αποσκευών, υπάρχει μια υφέρπουσα ομοιότητα στη θάλασσα επιλογών: τέσσερις τροχοί, ένα σκληρό πολυανθρακικό κέλυφος και δύο θήκες με φερμουάρ στο εσωτερικό…

Credits photos: Hermes, Samsonite, LV