Ο Υπέροχος Gatsby του 1974, αποτελεί για το ανδρικό κοινό, ότι και το Αστείο μουτράκι του 1957 με την Audrey Hepburn για τις γυναίκες: κορυφαίες ταινίες ενδυματολογικής αναφοράς. Τα κοστούμια που σχεδίασε ο Ralph Lauren για τον ήρωα του F. Scott Fitzgerald, επηρέασαν τoν ανδρικό τρόπο ντυσίματος, όσο και οι δημιουργίες του Hubert de Givenchy τον γυναικείο.

Διαβάστε ακόμη: Αντίο Robert Redford | Θα θυμόμαστε για πάντα το αξεπέραστο στιλ σου

O Υπέροχος Redford

Ο Leonardo DiCaprio από την άλλη, ένας αντίστοιχα δημοφιλής ηθοποιός με τον Robert Redford, που ερμήνευσε κι αυτός τον Jay Gatsby το 2013, δεν έτυχε τέτοιας ενδυματολογικής αποδοχής, παρότι τα εξαιρετικά κοστούμια των Brooks Brothers ήταν πολύ πιο σύγχρονα από την εποχή τού αινιγματικού γοητευτικού εκατομμυριούχου που ερμήνευσε.

Ο Ralph Lauren είχε σεβαστεί χρονολογικά τον ήρωα του F. Scott Fitzgerald και οι δημιουργίες του που έντυσαν τον Robert Redford σέβονταν τη μόδα του 1925, της εποχής της τζαζ. Ήταν, λοιπόν ο ερμηνευτής, ο Robert Redford, το 1974 και η ακτινοβολία του που επέβαλε στους άνδρες παγκοσμίως να γυρίσουν τη μόδα 50 χρόνια πίσω.

Σε ένα κεφάλαιο του μυθιστορήματος, ο F. Scott Fitzgerald περιέγραψε ένα “λευκό φανελένιο κοστούμι, το ασημένιο πουκάμισο και τη χρυσή γραβάτα” που επέλεξε ο Jay Gatsby, για μια λαμπρή καλοκαιρινή κοσμική εκδήλωση. Ο Gatsby του Redford ντύθηκε από την κορυφαία ενδυματολόγο του Χόλιγουντ Θεώνη Βαχλιώτη Aldredge, με ένα λευκό λινό κοστούμι τριών τεμαχίων του Ralph Lauren, με το σακάκι βγαλμένο ώστε να φαίνεται το σταυρωτό γιλέκο και το πλισέ παντελόνι. Την εμφάνιση ολοκλήρωναν μία λευκή τραγιάσκα, η γραβάτα στο χρώμα του χρυσού και ένα ανοικτό γκρίζο πουκάμισο: ένα εντυπωσιακό ντύσιμο από έναν εμβληματικό ηθοποιό, που έγινε αμέσως εξώφυλλο στο περιοδικό Newsweek. Ήταν ο Robert Redford λοιπόν, όχι ο Ralph Lauren… Όπως ήταν η Audrey Hepburn που επέβαλε στις γυναίκες παγκόσμια το στιλ Givenchy κι όχι ο ίδιος ο μεγάλος σχεδιαστής!

Διαβάστε ακόμη: O Ralph Lauren δεν ανακάλυψε (μόνο) το “polo”

A guy to remember

Ο βραβευμένος με Όσκαρ ηθοποιός δεν έχει ερμηνεύσει άλλους ρόλους δανδή, κομψού άνδρα δηλαδή, στο πλούσιο ερμηνευτικό ενεργητικό του. Θεωρείται όμως, κυρίως από τους συμπατριώτες του, ως πρότυπο κομψότητας, ακόμη και φορώντας τζιν και t-shirt ή τζιν και χοντρό φανελένιο πουκάμισο.

Τον Μάρτιο του 1974 το περιοδικό GQ κυκλοφόρησε ένα μήνα αφότου βγήκε στις αίθουσες η ταινία, με cover story “Η κομψότητα Gatsby: η ταινία που επηρεάζει αυτά που φοράς” και εικονογράφηση ένα υπέροχο σχέδιο του Robert Redford να φοράει ένα ροζ κοστούμι με ασορτί γιλέκο. Είναι όμως  αδιαμφισβήτητα η “κομψότητα Redford” αυτή που έκανε τους Αμερικάνους, αλλά και εκατομμύρια άνδρες παγκοσμίως να υιοθετήσουν το ροζ κουστούμι με γιλέκο μέχρι σήμερα. Είναι η έμφυτη “κομψότητα Redford” που επηρέασε βαθύτατα την αμερικανική σχεδιαστική φιλοσοφία στη μόδα.

Ο Robert Redford θα μείνει στη μνήμη μας ως ένας ταλαντούχος ηθοποιός, ένας σκηνοθέτης βραβευμένος με Όσκαρ, ένας ακλόνητος υποστηρικτής του ανεξάρτητου κινηματογράφου, ένας αφοσιωμένος περιβαλλοντολόγος και, κατά γενική ομολογία, ένας άνθρωπος με μεγάλη ακεραιότητα. Για έναν άνθρωπο που έπαιρνε τόσο σοβαρά την ουσία του έργου του, ωστόσο, καταλάβαινε επίσης έντονα το στiλ.

Γι’ αυτό, παρά όλα τα άλλα επιτεύγματά του, τα περισσότερα από τα οποία είναι, πιθανώς πιο σημαντικά, η κληρονομιά για την οποία ίσως θα μείνει περισσότερο στη μνήμη μας είναι το πόσο καλά φορούσε τα ρούχα του στην οθόνη. Είτε ντυμένος με ρούχα γουέστερν είτε κάνοντας βόλτες στο κατάστρωμα ενός γιοτ με ένα λευκό σταυρωτό κοστούμι, ένα από τα πολλά πράγματα που κάνουν τόσες πολλές από τις ταινίες του Ρέντφορντ τόσο απολαυστικές είναι το πόσο πλούσιες ήταν σε έμπνευση για την γκαρνταρόμπα.