Hans Van Manen: Το τελευταίο χειροκρότημα στον θεμελιωτή του σύγχρονου μπαλέτου
Ο Hans Van Manen ήταν ένας καλλιτέχνης με ψυχή. Μια προσωπικότητα με δύναμη. Μια από τις πιο σημαντικές και επιδραστικές προσωπικότητες του σύγχρονου μπαλέτου. Η πορεία του στον κόσμο του χορού, η οποία εκτείνονταν σε περισσότερες από πέντε δεκαετίες, σημάδεψε βαθιά την εξέλιξη του χορού και της χορογραφίας, ενώ το έργο του παραμένει σημείο αναφοράς για το παγκόσμιο μπαλέτο.
View this post on Instagram
Χορευτής, χορογράφος, καλλιτέχνης
Γεννημένος στην Ολλανδία το 1932, ξεκίνησε την πορεία του σε νεαρή ηλικία. Τα πρώτα του βήματα στο μπαλέτο έγινε στο Άμστερνταμ. Δάσκαλοι του η Sonia Gaskell και η Francoise Adret. Γρήγορα αναδείχθηκε σε έναν από τους πιο ταλαντούχους χορευτές της χώρας. Από πολύ νωρίς, έγινε μέλος του Dutch National Ballet πριν αποφασίσει να στρέψει την καριέρα του στη χορογραφία. Μια απόφαση που έμελλε να αλλάξει τη ζωή του για πάντα.
Μπορείτε να διαβάσετε επίσης: Antony Price: Έφυγε o θρυλικός σχεδιαστής που διαμόρφωσε το glamour χωρίς να γίνει διάσημος

Η μετάβαση από τον ρόλο του χορευτή στον ρόλο του χορογράφου δεν ήταν αυτονόητη και καθόλου εύκολη. Η δημιουργικότητα του όμως φαίνεται ότι τον οδηγούσε προς τον σωστό δρόμο. Η αίσθηση του ρυθμού, η ικανότητά του να συνδυάζει την τεχνική του μπαλέτου με τη σύγχρονη αισθητική, τον καθιέρωσαν γρήγορα ως έναν από τους σημαντικότερους δημιουργούς της εποχής του. Ο Hans Van Manen ανήκει στους ανθρώπους που διαμόρφωσαν το μπαλέτο όπως το ξέρουμε σήμερα.
Ο “δάσκαλος” Hans Van Manen
Εκτός από χορογράφος εργάστηκε για αρκετές δεκαετίες ως δάσκαλος και σύμβουλος για πολλούς χορευτές και νεότερους χορογράφους. Συνεργάστηκε με το Dutch National Ballet από το 1973 ως το 1985. Το έργο του στον τομέα της εκπαίδευσης ήταν εξίσου σημαντικό με τις χορογραφίες του καθώς ανέδειξε μια νέα γενιά χορευτών που πρέσβευε την φιλοσοφία του περί μπαλέτου. Η προσήλωσή του στην τεχνική και στην ευαισθησία του χορού ήταν σχεδόν ευλαβική.
View this post on Instagram
Το στιλ του Van Manen
Αυτό που τον ξεχώριζε ήταν η ικανότητά του να συνδυάζει τις παραδοσιακές φόρμες του μπαλέτου με τις καινοτόμες προσεγγίσεις του σύγχρονου χορού. Οι χορογραφίες του εξέφραζαν βαθιές συναισθηματικές καταστάσεις. Το έργο του έφτανε στην ψυχή του θεατή. Η τεχνική του ήταν ακριβής και γεμάτη ενέργεια. Η χορογραφία του διακρινόταν για την αυστηρή οικονομία της κίνησης. Σπάνια θα έβλεπε κανείς περιττές κινήσεις και φτηνούς εντυπωσιασμούς. Αντιθέτως, το έργο του ήταν εκλεπτυσμένο και δυναμικό. Η λιτότητα και η απλότητα ήταν αυτές που μαγνήτιζαν το κοινό.

Συνέδεσε το μπαλέτο με τη σύγχρονη ζωή και την κοινωνική πραγματικότητα της εποχής του. Πολλές από τις χορογραφίες του αντλούσαν έμπνευση από τα κοινωνικά ζητήματα της εποχής , τις ανθρώπινες σχέσεις και τη φύση του ανθρώπινου σώματος. Έργα όπως το “Solscher” (1975) και το “Grosse Fuge” (1973) είναι μόνο μερικά από τα παραδείγματα που υπογραμμίζουν τη σύνθεση του μπαλέτου με την μουσική και την κοινωνική διάσταση. Έφερε το μπαλέτο πιο κοντα στο σύγχρονο άνθρωπο. Το έκανε πιο αληθινό. Μέσα από τον Hans Van Manen είδαμε το μπαλέτο με άλλα μάτια. και θα τον ευχαριστούμε για πάντα για αυτό.
Photo Credits: IG @hansvanmanenofficial


Εμμανουέλα Μαθιουδάκη
Φιλια Μητρομαρα