Αρσενικά μικρά ονόματα, ψεύτικα μουστάκια, αναρτήσεις που ξαναγράφονται με αρσενικές αντωνυμίες… Στο LinkedIn, όλο και περισσότερες γυναίκες παρουσιάζονται ως άνδρες. Η παρατήρησή τους είναι ανησυχητική: η ορατότητά τους εκτοξεύεται αμέσως, σύμφωνα με τα στοιχεία. Αυτή η παρατήρηση εγείρει ερωτήματα σχετικά με τον ρόλο των αλγορίθμων στην αναπαραγωγή σεξιστικών προκαταλήψεων που είναι ήδη βαθιά ριζωμένες στον χώρο εργασίας.

Αρρενοποιημένα μικρά ονόματα, ψεύτικα μουστάκια, ακόμη και “αλλαγή φύλου”… Στο LinkedIn, όλο και περισσότερες γυναίκες χρησιμοποιούν ψεύτικα ανδρικά προφίλ για να καταγγείλουν αυτό που θεωρούν βαθιά σεξιστική αλγοριθμική προκατάληψη. Ένα φαινόμενο που ξεκίνησε με μερικούς μεμονωμένους λογαριασμούς έχει γίνει ένα πραγματικό παλιρροϊκό κύμα σε λίγες μόνο εβδομάδες. Όλα ξεκίνησαν όταν οι γυναίκες χρήστες ισχυρίστηκαν ότι παρατήρησαν μια δραματική αύξηση στη θέασή τους μετά την υιοθέτηση του αρσενικού φύλου.

Κάποιες αλλάζουν το μικρό τους όνομα, άλλες παραδέχονται ότι χρησιμοποιούν Τεχνητή Νοημοσύνη για να ξαναγράψουν τις αναρτήσεις τους με έναν τόνο που “τροφοδοτείται από τεστοστερόνη”, υποτίθεται για να αλληλεπιδράσουν καλύτερα με τον αλγόριθμο. Πολλές, με μια δόση χιούμορ, προσθέτουν ένα ψεύτικο μουστάκι στην εικόνα προφίλ τους. Η ορατότητα αυξάνεται κατακόρυφα.

Τα στοιχεία είναι εντυπωσιακά: πολλά γυναικεία προφίλ που μετατρέπονται σε ανδρικά προφίλ αυξάνονται δραματικά στα στατιστικά στοιχεία. Η Jo Dalton, επιχειρηματίας και επενδυτής με έδρα το Λονδίνο, είναι μία από εκείνες που δοκίμασαν το πείραμα. “Άλλαξα το φύλο μου στο LinkedIn και, χωρίς να κάνω τίποτα, έσπασα τα δικά μου ρεκόρ θέασης”, λέει, εξηγώντας ότι αυτή η αλλαγή αύξησε την ορατότητά της κατά 244%. Συνεχίζει την εξήγησή της: “Οπότε να ‘μαι με ένα κολλημένο μουστάκι, καθαρά για επιστημονικούς σκοπούς, για να δω αν μπορώ να ξεγελάσω τον αλγόριθμο ώστε να νομίζει ότι είμαι άνδρας”. Μια δημοσιογράφος του AFP συμμετείχε επίσης στο πείραμα: ως αποτέλεσμα, αρκετές από τις αναρτήσεις της είδαν την εμβέλειά τους να αυξάνεται σημαντικά, καταγράφοντας “χιλιάδες επιπλέον κλικ”.

Απίστευτο; Όχι ακριβώς, διαφωνεί η Malin Frithiofsson, διευθύνουσα σύμβουλος της Daya Ventures. Αυτό το φαινόμενο στην πραγματικότητα καταδεικνύει πολύ πραγματικές “ανισότητες μεταξύ των φύλων” που οι γυναίκες βιώνουν εδώ και καιρό στον επαγγελματικό κόσμο. Και εξηγεί: “Δεν νομίζω ότι υπάρχει ούτε μια γραμμή κώδικα στο τεχνικό σύστημα του LinkedIn που να λέει:  “γυναίκα = λιγότερη προώθηση”. Αλλά πιστεύω ότι οι προκαταλήψεις λόγω φύλου μπορούν να προκύψουν από τα δεδομένα που εισάγονται, τα αλγοριθμικά κενά και τους πολιτισμικούς κανόνες που παραδοσιακά συνδέονται με το πώς πρέπει να είναι μια “επαγγελματική φωνή”.

Αντιμέτωπο με αυτές τις αποκαλύψεις, το LinkedIn αποφεύγει να πάρει θέση στις συγκεκριμένες καταγγελίες. Η εταιρεία όμως απορρίπτει κατηγορηματικά οποιαδήποτε κατηγορία για σεξισμό που είναι ενσωματωμένη στους αλγόριθμούς της. “Οι αλγόριθμοί μας δεν χρησιμοποιούν το φύλο ως κριτήριο κατάταξης και η αλλαγή του φύλου στο προφίλ σας δεν έχει καμία επίδραση στον τρόπο που εμφανίζεται το περιεχόμενό σας στα αποτελέσματα αναζήτησης ή στη ροή ειδήσεων”, δήλωσε ένας εκπρόσωπος στο AFP.

Η Sakshi Jain, επικεφαλής ασφάλειας, απορρήτου και διακυβέρνησης τεχνητής νοημοσύνης του LinkedIn, πρόσθεσε ότι τα συστήματα της πλατφόρμας βασίζονται σε “εκατοντάδες παράγοντες”, όπως το μέγεθος του δικτύου και η δραστηριότητα των χρηστών, αναφέροντας επίσης τον αυξημένο “ανταγωνισμό” που συνδέεται με την έκρηξη του όγκου του δημοσιευμένου περιεχομένου. Αυτή η εξήγηση αφήνει πολλές γυναίκες χρήστες σκεπτικές, καθώς η αυξημένη ορατότητα μπορεί να μεταφραστεί σε πραγματικές επαγγελματικές ευκαιρίες, όπως νέα έργα, αυξήσεις, συνδρομές ή ακόμα και συμβόλαια.

Άλλαξα το φύλο μου στο LinkedIn και οι θεάσεις μου αυξήθηκαν 400%,

καταγγέλει η Megan Cornish. Μια άλλη χρήστης, η Rosie Taylor, Βρετανίδα δημοσιογράφος, είναι επίσης μεταξύ των γυναικών των οποίων η “ορατότητα” έχει εκτοξευθεί από τότε που άλλαξε στο ανδρικό φύλο. Εμφανιζόμενη ως άνδρας στο κοινωνικό δίκτυο για μια εβδομάδα, ο αριθμός των μοναδικών επισκεπτών στο ενημερωτικό δελτίο της αυξήθηκε κατά 161%, με αποτέλεσμα 86% περισσότερες νέες συνδρομές μέσω του LinkedIn. Αναρωτιέται: “Ποιος ξέρει τι επιτυχία θα μπορούσα να είχα αν ο αλγόριθμος με είχε θεωρήσει άνδρα από την αρχή;”

Προς μεγαλύτερη διαφάνεια; Οι γυναίκες που έχουν παρατηρήσει αυτές τις αποκλίσεις απαιτούν τώρα περισσότερη σαφήνεια σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας των αλγορίθμων, όχι μόνο στο LinkedIn αλλά και σε άλλες μεγάλες πλατφόρμες. Αυτή η αδιαφάνεια, υποστηρίζουν, μπορεί να συμβάλει στο να γίνουν οι φωνές τους αόρατες, φωνές που είναι ήδη περιθωριοποιημένες στον πραγματικό κόσμο. Εν τω μεταξύ, οι περούκες και τα ανδρικά ονόματα συνεχίζουν να πολλαπλασιάζονται στο LinkedIn.

Ανάμεσα στο χιούμορ και τη διαμαρτυρία, αυτό το “κόλπο” αποκαλύπτει πρωτίστως μια βαθιά ανησυχία: αυτήν ενός ψηφιακού περιβάλλοντος που διαιωνίζει σεξιστικές προκαταλήψεις που είναι ήδη βαθιά ριζωμένες στον χώρο εργασίας.