Santa Maria Novella: Από το μοναστηριακό φαρμακείο στη niche αρωματοποιία
Ένα από τα παλαιότερα brands αρωμάτων στον κόσμο, η Officina Profumo Farmaceutica Santa Maria Novella γράφει αρωματική ιστορία ως και σήμερα.
Τα αρώματα του brand δεν είναι απλώς αξεσουάρ. Είναι η ανάμνηση ενός αναγεννησιακού κήπου, ενός μοναστηριακού herbarium ή του ιδιωτικού μπουντουάρ μιας βασίλισσας του 16ου αιώνα. Σε μια εποχή φευγαλέων τάσεων και μαζικής παραγωγής, η Santa Maria Novella είναι μια εταιρία που ξεχωρίζει ακριβώς χάρις σε όρους όπως δεξιοτεχνία και παράδοση. Όροι που σε ένα πρώτο άκουσμα μοιάζουν παρωχημένοι, αλλά μάλλον δεν είναι. Ήρθε στο μυαλό μου η ιστορία του brand -και το πόσο αγαπώ κάποια από τα αρώματά του- στο πρόσφατο ταξίδι μου στο Μιλάνο, όταν έμεινα για λίγο στο corner της μάρκας μέσα στο πολυκατάστημα Rinascente.
View this post on Instagram
Η ιστορία του brand Officina Profumo-Farmaceutica di Santa Maria Novella
Στην καρδιά της Φλωρεντίας τα πλακόστρωτα δρομάκια αντηχούν αιώνες πολιτισμού και χειροποίητης τέχνης. Αυτό που οι Ιταλοί αποκαλούν artegianale. Εδώ ακριβώς, όπως ταιριάζει, είναι ένας από τους παλαιότερους και πιο διάσημους οίκους αρωμάτων στον κόσμο: η Officina Profumo-Farmaceutica di Santa Maria Novella. Το brand πάει πίσω στο 1221 και σε Δομινικανούς μοναχούς, οι οποίοι άνοιξαν ένα μοναστηριακό φαρμακείο λίγο μετά την άφιξή τους στην πόλη. Η δραστηριότητα ξεκίνησε με την καλλιέργεια φαρμακευτικών βοτάνων ωστόσο σύντομα πέρασε στη σύνθεση βάλσαμων, αλοιφών, ελιξιρίων – και τελικά, αρωμάτων.
Μπορείτε να διαβάσετε επίσης: 3 νέα αρώματα από αρωματοποιούς δεύτερης γενιάς
Μέχρι το 1612, η φήμη του φαρμακείου ήταν τόσο μεγάλη που άνοιξε τις πόρτες του για το κοινό υπό την αιγίδα του Μεγάλου Δούκα της Τοσκάνης. Από τότε, η Santa Maria Novella έχει γίνει συνώνυμη με την κληρονομιά, την τέχνη και τη βοτανική πολυτέλεια. Η ατμόσφαιρα που δημιουργεί το brand είναι αντίστοιχη χρονοκάψουλας. Από τα βαριά ξύλινα έπιπλα στις boutiques και τα corners, μέχρι τα αντικέ μπουκάλια και τις πορσελάνες στις συσκευασίες, όλα παραπέμπουν σε άλλη εποχή.
Κάθε προϊόν εξακολουθεί να παρασκευάζεται με χειροποίητες μεθόδους και πρώτες ύλες υψηλότατης ποιότητας. Η μάρκα ουδέποτε υπέκυψε στην παραγωγή σε βιομηχανική κλίμακα. Από αρώματα και σαπούνια μέχρι λικέρ και προϊόντα περιποίησης δέρματος, όλα φέρουν την ήσυχη κομψότητα του χειροποίητου.
Santa Maria Novella Trivia
Το παλαιότερο άρωμα που εξακολουθεί να παράγεi το brand πάει πίσω στο 15ο αιώνα. Είναι το θρυλικό Acqua di Santa Maria Novella, γνωστό και ως Acqua della Regina. Το άρωμα δημιουργήθηκε το 1533 για την Αικατερίνη των Μεδίκων. Αποτελεί μελέτη για το πώς πρέπει να είναι ένα citrus άρωμα. Όσο για τις κυρίαρχες νότες, είναι περγαμόντο και το πολύ ταιριαστό neroli Καλαβρίας. Το άρωμα είναι ένα από τα διαχρονικά μπεστ σέλερ, και, φυσικά, unisex.
Μπορείτε να διαβάσετε ακόμη: Είναι η τεχνητή νοημοσύνη ο νέος master perfumer;
Ωστόσο, το πιο ευπώλητο και δημοφιλές προϊόν της μάρκας παγκοσμίως είναι άλλο. Είναι το εμβληματικό Pot Pourri, διάσημο για τις αρωματικές του νότες που θυμίζουν την εξοχή της Τοσκάνης. Στην κορυφή φρεσκάδα (εσπεριδοειδή, δάφνη, περγαμόντο) με μια αρωματική καρδιά από λεβάντα, θυμάρι, δεντρολίβανο και το προσωπικό μου αγαπημένο, γαρίφαλο. Στη βάση, κέδρος, πατσουλί και Peru balsam προσθέτουν ζεστασιά και βάθος. Το Pot Pourri είναι πλούσιο και πικάντικο με έναν τρόπο που δεν περιμένει κανείς από floral άρωμα. Η δημοφιλία του έχει οδηγήσει στο να υπάρχει σε όλες τις προϊοντικές μορφές που διαθέτει το brand, από eau de toilette, ως σαπούνι και room fragrance.
Για διάσημους και αρχάριους
Όσο για τους διάσημους πελάτες της μάρκας, δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε… όλοι. Με περισσότερους από 5 αιώνες ζωής και πρώτη επίσημη πελάτισσα την Αικατερίνη των Μεδίκων, δεν είναι παράλογο να σκεφτούμε πως όλοι έχουν αγοράσει κάποια στιγμή προϊόν του brand. Από τον ατελείωτο κατάλογο ξεχωρίζουμε την Audrey Hepburn, που ήταν φανατική του toner με ροδόνερο και τη Madonna, γνωστή λάτρη των σαπουνιών και των eau de colognes.
Εάν θα έπρεπε να προτείνω ένα άρωμα για να ξεκινήσει κανείς με το brand, θα ήταν… δύο. Το πρώτο είναι το Gelsomino (σημαίνει γιασεμί στα Ιταλικά), το οποίο θεωρώ ένα από τα πιο καθαρά και λαμπερά soliflores, χωρίς την βαριά essence που μπορεί να έχει η συγκεκριμένη νότα. Το δεύτερο είναι το Eva, πρωτοτυπικός συνδυασμός μεταξύ εσπεριδοειδών και μαύρου πιπεριού, από τους πρώτους που κυκλοφόρησαν στις αρχές του 2000, έχει αντιγραφεί ανελέητα, αλλά παραμένει κορυφαίο. Φυσικά, unisex.
Το brand σήμερα
Σε μια εποχή που το niche επαναπροσδιορίζει τον εαυτό του, brands με σημαντική, χειροπιαστή, όχι κατασκευασμένη κληρονομιά έχουν εύνοια. Η Santa Maria Novella είναι ένα από αυτά, για αυτό δεν είναι παράδοξο που σήμερα βιώνει μια αναγέννηση. Η διάσημη μάρκα μένει πάντα πιστή στις αρχαίες συνταγές και την μοναδική της, αυθεντικά Φλωρεντινή φιλοσοφία. Ωστόσο, κάνει πλέον άνοιγμα σε ένα σύγχρονο πελατολόγιο μέσω αυστηρά επιλεγμένων retailers και μπουτίκ σε όλον τον κόσμο, δίνοντας το μέτρο της αυθεντικότητας. Σε αυτό το πλαίσιο και η ανάθεση της διεύθυνσης στην έμπειρη Ludivine Pont. H Pont, ως χθες επικεφαλής marketing του οίκου Balenciaga, αποχωρεί από τον όμιλο Kering και παίρνει τα ηνία του ιστορικού οίκου αρωμάτων. Η είδηση ανακοινώθηκε πριν λίγες μέρες και αναφέρει πως η Ludivine Pont αναμβάνει τα καθήκοντά της ως CEO τον Σεπτέμβρη.
Info: Τα αρώματα Santa Maria Novella μπορείτε να τα αγοράσετε από το επίσημο website της μάρκας. Στην Ελλάδα θα τα βρείτε στην Γκαλερί Μαρνέρη, στην Πλάκα.
Photo credit: Χαριτωμένη Βόντα