Στην ταινία μικρού μήκους “Autobiografia di una Borsetta” (Αυτοβιογραφία μίας τσάντας), η Βρετανή σκηνοθέτιδα Joanna Hogg κοιτάζει τη ζωή από την οπτική γωνία μίας τσάντας. Επί 20 λεπτά, παρακολουθούμε το δερμάτινο αξεσουάρ να γίνεται μάρτυρας στιγμών χαράς, φόβου, απώλειας και εγκατάλειψης .
Και, ενώ η τσάντα είναι βουβή, «έχει φωνή», και βρίσκουμε τους εαυτούς μας, περιέργως, να αναπτύσσουν ενσυναίσθηση γι’ αυτήν.

Δείτε ακόμη: Kρόσσια: Πώς θα κάνετε δικό σας το cool trend με λιγότερο από 60 ευρώ

Σε μια κινηματογραφική γλώσσα που συνδυάζει τον νατουραλισμό με τον μαγικό σουρεαλισμό, η ταινία διαδραματίζεται στη νότια Τοσκάνη. Πρόκειται για το 29ο επεισόδιο της σειράς ταινιών Miu Miu, την οποία η Miuccia Prada εγκαινίασε το 2011.

H ζωή της τσάντας Wander ξεκινά από το εργοστάσιο της Prada. Η πρώτη της ιδιοκτήτρια είναι μία έφηβη. Μετά από μία κλοπή, περνάει στα χέρια μίας γυναίκας στα πρόθυρα του χωρισμού. Στη συνέχεια κρύβει ένα όπλο πριν καταλήξει σε ένα κουτί αποδεικτικών στοιχείων στο αστυνομικό τμήμα. Αργότερα, μια ομάδα κατασκηνωτών τη βρίσκει και τελικά την εγκαταλείπει, αγνοώντας την αξία της.

Η αφηγήτρια – μια Ιταλίδα γύρω στα 80, που δεν είχε παίξει ποτέ στο παρελθόν – θέτει ερωτήματα για τη σχέση μας με τα αντικείμενα, για το πέρασμα του χρόνου, το θάνατο, την αιωνιότητα.

The Prop», ένα βιβλίο που εξέδωσε ο φίλος της Joanna Hogg, ο ακαδημαϊκός John David Rhodes, μαζί με την Elena Gorfinkel, αποτέλεσε την έμπνευση για τη δημιουργό,

“Με ενδιέφερε να τοποθετήσω ένα αντικείμενο στο κέντρο της ιστορίας”, εξηγεί η Hogg, “ενώ οι άνθρωποι παρέμεναν στο παρασκήνιο”. “Δεν ήθελα να το υπερανθρωπίσω, όπως σε ένα καρτούν, αλλά ήθελα να εκφράσω την πραγματικότητά του. Είναι μια τσάντα. Δεν μπορεί να κάνει τίποτα, δεν μπορεί να αλλάξει τη ζωή του. Δεν έχει τον έλεγχο”, δήλωσε ο Hogg.

Η σκηνοθέτης δήλωσε ότι επέλεξε το Wander για τον “χαρακτήρα” της και μόλις αργότερα ανακάλυψε ότι είναι ένα από τα πιο δημοφιλή στιλ της Miu Miu. Επέλεξε το λευκό επειδή αντανακλά εύκολα άλλα χρώματα, και τα γύρω αντικείμενα. “Δεν ήθελα κάτι πολύ γωνιώδες και μου άρεσε το Wander επειδή είναι σαν τσαλακωμένο. Υπήρχε κάτι ζωντανό σε αυτό”, είπε.

Η Hogg χρησιμοποίησε τέσσερα iPhones 16s για να κινηματογραφήσει τη ζωή από την οπτική γωνία της τσάντας, πράγμα που σημαίνει ότι πολλά από τα πλάνα είναι στο ύψος των γονάτων, στο ύψος των ώμων ή μέσα από το χερούλι της τσάντας.

Δείτε ακόμη: Bag charms: Εσείς θα δίνατε 518 ευρώ για να στολίσετε τη τσάντα σας;

Η Hogg είναι βραβευμένη σκηνοθέτης μεγάλου μήκους ταινιών, στα έργα της οποίας περιλαμβάνονται οι ταινίες Unrelated (2008), Archipelago (2010), Exhibition (2013) και The Souvenir (2019), η οποία βραβεύτηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Sundance. Σκηνοθέτησε επίσης τις ταινίες The Souvenir Part II (2021) και The Eternal Daughter (2022), στην οποία πρωταγωνιστεί η Tilda Swinton.

“Όταν μου ζητήθηκε να δημιουργήσω το 29o επεισόδιο του Women’s Tales, δεν δίστασα ούτε στιγμή”, αποκαλύπτει η Hogg. “Αν έπρεπε να επιλέξω μια μάρκα που αγαπώ, αυτή θα ήταν η Miu Miu, για όσα έχει καταφέρει η κυρία Prada σε όλη της τη ζωή. Είχα πάντα το προνόμιο να φοράω τα ρούχα της”. Το ρίσκο έπαιζε πάντα καθοριστικό ρόλο στην προσέγγισή της, και δεδομένου ότι θεωρεί ότι “η Miu Miu είναι μια μάρκα που τολμά”, η σκηνοθέτης αποφάσισε να αναλάβει το πρότζεκτ ως περιπέτεια. “Είναι σπάνιο να έχεις την πλήρη δημιουργική ελευθερία που προσφέρει το Women’s Tales σε έναν σκηνοθέτη. Στην αρχή, ήμουν τρομοκρατημένη. Αλλά στη συνέχεια είπα στον εαυτό μου ότι θα αναλάβω την πρόκληση”.

Η ίδια αγόρασε την πρώτη της τσάντα Prada στη δεκαετία του ’80. “Βρίσκω τις τσάντες πολύ ελκυστικές ούτως ή άλλως – είναι υπέροχες επειδή τείνουν να αλλάζουν χέρια”. Στις υποσημειώσεις του σεναρίου η Hogg γράφει: “Η τσάντα είναι το απόλυτο μπρεσσονικό μοντέλο- ανέκφραστη, επιτρέποντάς μας να αποτυπώσουμε τον εαυτό μας πάνω της, αποκαλύπτοντας όμως την ψυχή της στην κάμερα”.

Photo credits: @miumiu/Instagram