Ava Gardner το 1966 με τιάρα, λευκά γάντια, αποκαλυπτικό ντεκολτέ και ασημένιες παγιέτες. Η Farrah Fawcett το 1978 με χρυσό, μάξι φόρεμα. Η Meryl Streep, η οποία, δεν φημίζεται για τις ενδυματολογικές της επιτυχίες, με ολοκέντητη δημιουργία το 1983. Η Sarah Jessica Parker, το 1995, σαν… ακάλεστη. Η Halle Berry με το αποκαλυπτικό ντεκολτέ με τα φύλλα στο μπούστο και την υπογραφή του Elie Saab. Η Angelina Jolie με το απόλυτο, στράπλες μαύρο φόρεμα να παραδίδει μαθήματα σέξι πόζας, με ένα πόδι εκτός σκισίματος και χέρι στη μέση. Η Julia Roberts με vintage ασπρόμαυρο Valentino το 2001 κι ένα Όσκαρ ως το πλέον πολυπόθητο αξεσουάρ. Η Gwyneth Paltrow σαν άλλη Μπάρμπι, στα ροζ, με Ralph Lauren, το 1999, βραβευμένη και ερωτευμένη με τον Shakespeare.

Δείτε ακόμη: Η παρελθοντολαγνεία είναι της μόδας

Να μην ξεχάσουμε και την Jennifer Lopez με ασημένιες παγιέτες σαν καθρέφτες με την «σκηνοθετική» επιμέλεια του μαέστρου της μόδας, Tom Ford. Την Cher το 1973 με την κοιλιά εκτός, και διαφάνεια Bob Mackie, γυμνή σχεδόν στο κόκκινο χαλί, το 1988. Την Elizabeth Taylor το 1970 με διαμάντια και μαργαριτάρια. Την Audrey Hepburn το 1954 στα λευκά και την Grace Kelly επίσης στα λευκά το 1956.

Halle Berry (AFP PHOTO/Lucy NICHOLSON, ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Όσκαρ με Penelope Cruz σαν σύγχρονη πριγκίπισσα. Demi Moore το 1992 με εντυπωσιακό μπούστο και γάντια στην ιδια απόχρωση με το μοβ φόρεμα της. Charlize Theron, Cate Blanchett, Lauren Hutton, σταθερά στις πιο καλοντυμένες σταρ του Χόλιγουντ, μαζί με τα λαμπερά ζευγάρια του τότε: Cindy Crawford, στα κόκκινα, ως «Pretty Woman» στη ζωή του Richard Gere, Nicole Kidman με Tom Cruise, Elizabeth Hurley με Hugh Grant…

Οι εκπλήξεις των Όσκαρ

Η απονομή της βραδιάς των Όσκαρ κρύβει πάντα εκπλήξεις. Το ίδιο και τα πάρτι μετά… Όπως αυτό του Vanity Fair, στο οποίο, συχνά γίνεται και δεύτερη εμφάνιση, μπορεί και πιο αποκαλυπτική, ακριβώς επειδή είναι πιο πριβέ.

Kαι κάπως έτσι το Oscar Καλύτερης Εμφάνισης πηγαίνει στη… Sharon Stone. Λέγεται πώς όταν ήταν μικρή συνήθιζε να προβάρει τη στιγμή που θα παραλάμβανε το Όσκαρ της μπροστά στον καθρέφτη, κρατώντας αντί για μικρόφωνο, το αποσμητικό της μητέρας της. Για χρόνια υπήρξε υποψήφια για το Όσκαρ Καλύτερης Εμφάνισης μαζί με την Jennifer Lawrence, την Cate Blanchett, τη Charlize Theron και άλλες φωτογενείς σταρ του Χόλιγουντ που παρελαύνουν με αυτοπεποίθηση, αποκαλύπτοντας με κάθε λεπτομέρεια τι φοράνε.

Όλες οι σταρ του σήμερα διεκδικούν την αποκλειστικότητα και ζηλεύουν τη σχέση της Audrey Hepburn με τον Hubert de Givenchy. Ο κινηματογράφος και η μόδα, ίσως οι δυο πιο φαντασμαγορικές βιομηχανίες στον κόσμο, ζουν ένα τρυφερό ειδύλλιο αγάπης και μίσους, υπεροψίας και λατρείας, χρόνια τώρα. Οι ηθοποιοί ποζάρουν σαν επαγγελματίες μοντέλα, φορούν παραμυθένια φορέματα και κοσμήματα δισεκατομμυρίων ενώ οι σχεδιαστές γίνονται οι σκηνοθέτες της βραδιάς. Μία παράσταση που αποκλείει σεμνότυφες, μελαγχολικές ή υποτονικές εμφανίσεις. Συνένοχοι σε αυτή την συνωμοτική σχέση, σταρ και σχεδιαστές, προφυλάσσουν την «πρεμιέρα» τους από όσους θέλουν να καταστρέψουν το σασπένς.

Nicole Kidman, Tom Cruise (AFP PHOTO/Vince BUCCI, ΑΠΕ-ΜΠΕ)

Τι θα θυμόμαστε σε ένα άναρχο flashback;

Tον Tom Ford όταν κεντούσε (όχι ο ίδιος προσωπικά αλλά τα «χρυσά χέρια» του οίκου Gucci) το φόρεμα της Helen Hunt μέχρι την τελευταία στιγμή. Τη Sharon Stone, η οποία, δεν φόρεσε ποτέ το φόρεμα της Vera Wang που είχε σχεδιαστεί για την ίδια, για να εμφανιστεί τελικά με μαύρο Gap μπλουζάκι, φούστα Valentino και μεταξωτό παλτό Armani, κάνοντας την επανάσταση της στο κόκκινο χαλί το 1996.

Κάποτε στην απονομή των Όσκαρ, όταν δεν υπήρχαν influencers και πρέσβειρες οίκων με αποκλειστικά συμβόλαια εκατομμυρίων, τα «κλικ» ήταν πιο αναμενόμενα. Η Michelle Pfeiffer φορούσε Αrmani, η Uma Thurman ντυνόταν αποκλειστικά με Prada και η Nicole Kidman, Dolce&Gabbana. Μόνον η Cher τολμούσε να γδυθεί αντί να ντυθεί. Θυμίζει παιχνίδι, ένα υπερθέαμα με πολλαπλές αναγνώσεις. Ποιος θα κερδίσει;

Οι νικητές είναι διαφορετικοί κάθε φορά. Και να σκεφτεί κανείς ότι η πρώτη απονομή των Κινηματογραφικών Βραβείων Οσκαρ το 1929 είχε διάρκεια μόλις 15 λεπτά. Αν φτιάξουμε ένα ντοκιμαντέρ για την ιστορία των Όσκαρ μέσα από φωτογραφίες-ντοκουμέντα, το χειροκρότημα ανήκει παραδοσιακά στην Grace Kelly. Η Barbra Streisand μάλλον δεν εμπιστευόταν τον στυλίστα της ή την στυλίστρια της, αλλά μπορεί και να μην έχει…

Αν νοσταλγούμε την εποχή που δεν κυκλοφορούσαν οι σταρ σαν κινητές διαφημίσεις με χορηγούς σε κάθε ανάρτηση τους; Όπως και να’χει, οι γυναίκες είναι εκείνες που τραβούν συνήθως όλα τα φλας, στον χορό των εκατομμυρίων, με πολύτιμα κοστούμια-ρόλους, ασορτί αξεσουάρ και συνοδούς. Ποζάρουν, μιλούν στις κάμερες, περπατούν, κοντοστέκονται, πληθωρικά, φωτογενή ρομπότ σε ένα αυστηρά δομημένο ενδυματολογικό περιβάλλον.

Οι υψηλοί καλεσμένοι στο κόκκινο χαλί μοιάζουν εκκεντρικοί γιατί αυτό υπαγορεύει ο ρόλος τους. Ηθοποιοί σαν μοντέλα με ψεύτικες βλεφαρίδες, κοστούμια υπερπαραγωγές, γκλίτερ, διαμάντια, γυμνό, περισσότερο γυμνό από ποτέ. Κάθε εμφάνιση και μία διαφορετική ιστορία, άρα και ρούχα-ρόλοι με ανάλογες στιλιστικές προσεγγίσεις που κάνουν το θεατή να πιστεύει ότι οι ηθοποιοί φορούν τα ρούχα που έφεραν από το σπίτι τους ή το ατελιέ του αγαπημένου τους σχεδιαστή.

Οι εμμονές είναι δεδομένες. Κι όμως κανένα στυλίστας που σέβεται τον σταρ που τον έχει προσλάβει δεν θέλει να επαναλαμβάνεται, γι’αυτό και επιμένει να έχει τον απόλυτο δημιουργικό έλεγχο σε ό,τι αναλαμβάνει. Ανάλογα με τα ρούχα που φωτογραφίζονται στο red carpet, οι παπαράτσι παραληρούν.

Οι παραφωνίες είναι στο πρόγραμμα. Μαζί με το κιτς υπερθέαμα. Τα κόκκινα φορέματα, τα χρυσά, τα ασημένια, οι φιόγκοι, τα ντεκολτέ, τα «κλισέ». Κάτι θα ξέρουν και οι γυναίκες σταρ που γυρίζουν κάθε τόσο την πλάτη στο φακό. Τα φορέματα τους αποκαλύπτουν το πιο ερωτικό σημείο της μόδας, μια σέξι διάθεση που ξεπήδησε από την πασαρέλα για να υιοθετηθεί με επιτυχία από όλες όσες δεν έχασαν τον καιρό τους σε άσκοπες εμφανίσεις αλλά στο γυμναστήριο, γνωρίζοντας ότι μόνο τότε τα φλας θα είναι με το μέρος τους.

Έλληνες σχεδιαστές και Όσκαρ

Αν θελήσουμε να χειροκροτήσουμε τους Έλληνες σχεδιαστές που έχουν φτάσει στα Όσκαρ; O Nτίμης Κρίτσας. Ο Jean Desses, όταν φόρεσε vintage Jean Desses η Renee Zellweger. Η Σήλια Κριθαριώτη και η Μαίρη Κατράντζου, σταθερά, μαζί με τον Νίκο Κούλη, τον αγαπημένο σχεδιαστή κοσμημάτων των σταρ.

Θυμάμαι τον Ντίμη Κρίτσα, -που είχε ντύσει από την Lana Turner μέχρι την Grace Kelly-, σε μια τηλεοπτική μας συνέντευξη για τις «Ιστορίες Μόδας» στην ΕΡΤ: «Τα Όσκαρ είναι βαρετά! Αρχιβαρετά! Διότι κάθεσαι εκεί σε μία καρέκλα και βλέπεις όλους αυτούς που έρχονται να παίξουν τον ρόλο τους. Εκεί που χαίρεσαι είναι τα πάρτι μετά τα Όσκαρ, στα οποία πηγαίναμε όλοι μαζί μετά, μέχρι τις 4 το πρωί». Τον είχα ρωτήσει αν έβρισκε και τα ρούχα των Όσκαρ βαρετά… «Τα ρούχα δεν είναι όλα σπουδαία, παρόλο που πηγαίνουν σε μεγάλους κουτυριέ και τους τα δίνουνε τζάμπα τα περισσότερα… Όλα γίνονται για τη ρεκλάμα.»

Photo credits: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Δείτε ακόμη: Πόσο “νέο” γυμνό αντέχουμε ακόμη;