Έρευνα: Ποια είναι οι καλύτερη επένδυση σε είδη πολυτελείας;
Τα στοιχεία της εταιρίας Knight Frank αποκαλύπτουν ότι μια μαύρη τσάντα Birkin της Hermès είναι ίσως η καλύτερη επένδυση πολυτελείας που μπορείτε να κάνετε.
Ο παγκόσμιος δείκτης ειδών πολυτελείας που καταρτίζει η εταιρία Knight Frank μειώθηκε κατά περισσότερο από 3% το 2024. Υπήρχαν, ωστόσο, μερικά ενθαρρυντικά σημεία. Οι τσάντες ήταν η κατηγορία ειδών πολυτελείας με τις καλύτερες επιδόσεις πέρυσι, σημειώνοντας αύξηση 2,8%. Τα κοσμήματα σημείωσαν επίσης άνοδο, όπως και τα νομίσματα, τα ρολόγια και τα αυτοκίνητα.
Δείτε ακόμη: 8 πράγματα που κάνει ο Jeff Bezos κάθε μέρα (και θα έπρεπε κι εσείς)
Αυτά τα στοιχεία είναι ετήσια, λέει ο Liam Bailey, παγκόσμιος επικεφαλής έρευνας της Knight Frank. Εξετάζοντας τα στοιχεία σε βάθος 20ετίας, τα νούμερα είναι ακόμη πιο εντυπωσιακά. «Τα συλλεκτικά είδη πολυτελείας έχουν αποδώσει για τους επενδυτές μακροπρόθεσμα. Αν είχατε επενδύσει 1 εκατομμύριο δολάρια το 2005, η επένδυσή σας θα άξιζε τώρα 5,4 εκατομμύρια δολάρια», λέει.
Ο Sebastian Duthy της Art Market Research σημειώνει ότι η τσάντα Birkin της Hermès σε μαύρο δέρμα Togo, είναι τώρα πιο πολύτιμη από ποτέ. Ο οίκος δημοπρασιών Sotheby’s δηλώνει ότι οι εμβληματικές τσάντες διατηρούν την αξία τους λόγω πέντε παραγόντων: δεξιοτεχνία, περιορισμένη προσφορά, σύστημα που δεν επιτρέπει σε κάποιον να αγοράσει περισσότερες από δύο το χρόνο, αυξημένη ζήτηση στην αγορά και αυξημένη τιμή στη δευτερογενή αγορά. Ενώ η τιμή λιανικής της δημοφιλούς Birkin 30 σε δέρμα Togo – 12.500 δολάρια (11.280 ευρώ) – είναι η υψηλότερη μεταξύ των πολυτελών τσαντών, στη δευτερογενή αγορά πωλείται ακόμα πιο ακριβά. Στον οίκο Sotheby’s η τιμή της κυμαίνεται μεταξύ 25.000 και 30.000 δολαρίων (22.500-27.000 ευρώ).

Photo credit: Hermès
Ο ορισμός των «συλλεκτικών ειδών πολυτελείας» διευρύνεται
Για πολλούς ανθρώπους, το πρώτο πράγμα που τους έρχεται στο μυαλό όταν σκέφτονται είδη πολυτελείας, είναι η τέχνη, τα κοσμήματα και το καλό κρασί. Αυτός ο ορισμός διευρύνεται, σύμφωνα με την Knight Frank.
«Η άνοδος των διαδικτυακών αγορών έχει αλλάξει σημαντικά το τοπίο της πολυτέλειας. Για καθιερωμένους τομείς, όπως η τέχνη, έχει βοηθήσει τη διαφάνεια και έχει δώσει στους νέους αγοραστές εμπιστοσύνη να εισέλθουν στην αγορά», λέει ο Bailey. «Ταυτόχρονα, το διαδίκτυο συνέβαλε στη διεύρυνση του ορισμού των συλλεκτικών ειδών πολυτελείας, ώστε να συμπεριληφθούν τα NFTs, τα σπάνια αθλητικά παπούτσια και οι κάρτες Pokémon. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν ενισχύσει αυτές τις τάσεις, τροφοδοτώντας τη ζήτηση αλλά και εντείνοντας τον ανταγωνισμό για επενδύσεις».
Ένας τομέας που δεν έχει δει αύξηση του ανταγωνισμού ή της αξίας του καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024 είναι το καλό κρασί. «Η αγορά κρασιού γνώρισε μια ανοδική πορεία λόγω των χαμηλών επιτοκίων κατά τη διάρκεια του Covid. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα πολύ περισσότερη κερδοσκοπία και οι τιμές αυξήθηκαν σε όλους τους τομείς, με τη σαμπάνια και το κρασί Βουργουνδίας ειδικότερα να εκτοξεύονται», λέει ο Tom Burchfield που εργάζεται για την Liv-ex, ένα ανταλλακτήριο κρασιών.
Πέρυσι, η πορεία αυτή αντιστράφηκε, καθώς το καλό κρασί σημείωσε πτώση της αξίας του κατά 9,1%. Ο Burchfield το αποδίδει αυτό στον κορεσμό της αγοράς, στην ασθενέστερη κινεζική οικονομία και στην αλλαγή των δημογραφικών στοιχείων. «Υπάρχει μια σημαντική υπερκάλυψη αποθεμάτων», σημειώνει. «Η κινεζική αγορά δεν έχει επιστρέψει δυναμικά, πολλοί παραδοσιακοί συλλέκτες εκλεκτών κρασιών έχουν πλέον αρκετά στα κελάρια τους, και η επόμενη γενιά δεν έχει ακόμη αναλάβει την αναπλήρωση».
Δείτε ακόμη: Maison Heler: Το σουρεαλιστικό ξενοδοχείο του Philippe Starck στη Γαλλία
Η χαρά της ιδιοκτησίας
Δεδομένων αυτών των διακυμάνσεων, το κίνητρο για την αγορά ειδών πολυτελείας δεν είναι μόνο η απόδοση της επένδυσης. Η έκθεση της Knight Frank για το 2025 επιβεβαιώνει την έρευνα του 2024, σύμφωνα με την οποία οι πλούσιοι άνθρωποι επενδύουν στην πολυτέλεια σε μεγάλο βαθμό, για τη χαρά της ιδιοκτησίας.
Αυτό ισχύει ιδιαίτερα για την τέχνη, τον τομέα που σημείωσε τις χειρότερες επιδόσεις τους τελευταίους 12 μήνες. «Η τέχνη σημείωσε πτώση 18,3%, με την αγορά να σημειώνει ολική αντιστροφή από τη διψήφια αύξηση του 2023 και χειρότερη επίδοση από ό,τι κατά τη διάρκεια της κρίσης του Covid-19, όταν οι αξίες μειώθηκαν κατά 17%», αναφέρεται στην έκθεση.
Εξετάζοντας ολιστικά τον τομέα της πολυτέλειας, οι επενδυτές ίσως χρειαστεί να αντιμετωπίσουν τη νέα πραγματικότητα. «Η σπανιότητα δεν εγγυάται πλέον αποδόσεις», αναφέρει η Knight Frank.
Photo credit: Hermès, Cartier