Morphes, DRAMode και απουσίες: Τι συμβαίνει με την ελληνική μόδα;
Η εβδομάδα που πέρασε ήταν γεμάτη από χρώματα και σπόρους για το μέλλον. H ελληνική μόδα ανθίζει. Ανθίζει αλήθεια;
Το καταλαβαίνεις όταν βλέπεις τους προσωπικούς λογαριασμούς σχεδιαστών μόδας που εδώ και χρόνια επιμένουν δημιουργικά, προτείνουν τις δικές τους τάσεις, εξελίσσουν το κοινό τους, αλλάζουν μοτίβο, πατρόν, μανιέρα. Η Ορσαλία Παρθένη ως Πρόεδρος του Συλλόγου της Ελληνικής Ένωσης Σχεδιαστών ανανεώνει τα υλικά της συνταγής, αντιμετωπίζοντας την νέα πραγματικότητα με ωριμότητα, εμπειρία, εξωστρέφεια και όσοι γνωρίζουν τι σημαίνει βιτρίνα, συνέπεια και παραγωγή ανταμείβονται.
Με αυτές τις σκέψεις βρέθηκα στην Εβδομάδα Μόδας της Αθήνας. Με απουσίες και ονόματα που δεν είχα ξαναδεί, προσπάθησα να αγνοήσω τις παραφωνίες και να δώσω έμφαση στο χρώμα, στο φως μέσα στο σκοτάδι, στην ελπίδα, όχι στο κιτς παραλήρημα και στα πυροτεχνήματα.
Η Αθήνα υπάρχει
Δεν είναι η στιγμή για έντονη, αρνητική κριτική, όταν βλέπεις ότι παράλληλα με τις διεθνείς μητροπόλεις της μόδας, η Αθήνα υπάρχει, ανανεώνει το ραντεβού της κάθε έξι μήνες, επενδύει στα ταλέντα, στους δημιουργούς που εδώ και δεκαετίες ντύνουν αφοσιωμένες πελάτισσες, δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν σε επίπεδο ταλέντου και πρωτοτυπίας.
Ο Γιώργος Ελευθεριάδης μας προσκάλεσε στον Χώρο Δ της Πειραιώς 260 για να μας παρουσιάσει στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών το αποτέλεσμα από τα εργαστήρια του προγράμματος Open Plan-Morphes 2024-2025. Mε γενικό τίτλο «Απόλλωνας και Διόνυσος. Μόδα, κεραμική, τέχνες του χαρτιού» είδαμε τις διαφορετικές πτυχές, τους τρεις ξεχωριστούς κύκλους, τι σχέση μπορεί να έχει η πορσελάνη και το art de la table όταν η μόδα συναντάει το αρχαίο δράμα. Με 10 δημιουργίες-installations με την υπογραφή ανθρώπων που πειραματίζονται με τη γεωμετρία και τα κοστούμια ζωής, με έμπνευση από την μυθολογία και μέντορα έναν έμπειρο αφηγητή μόδας, όπως είναι ο Γιώργος Ελευθεριάδης.
Η Κατερίνα Ευαγγελάτου ανακοίνωσε, στην παρουσίαση του προγράμματος για το φετινό καλοκαίρι, με αφορμή και την επέτειο 70 χρόνων από την γέννηση του Φεστιβάλ Αθηνών, πως η ελληνική μόδα έχει θέση ανάμεσα στο θέατρο, τη μουσική, τη νέα τεχνολογία, με την παρουσίαση του πρότζεκτ με τίτλο DRAMode τον Ιούνιο, σε σκηνοθεσία της Ζωής Χατζηαντωνίου και παραγωγή του Γιώργου Λυκιαρδόπουλου και της εταιρίας παραγωγής Λυκόφως.
Αυτές είναι οι ειδήσεις. Και το σενάριο; Aυτό αλλάζει κάθε φορά. Ο Λάκης Γαβαλάς, σαν έμπειρος showman, σκηνοθέτησε μία παράσταση μόδας με αρχή, μέση και τέλος. Βράδυ Σαββάτου, η Πέτρινη Αποθήκη του ΟΛΠ, που φιλοξένησε τα ντεφιλέ όσων συμμετείχαν στην Εβδομάδα Μόδας της Αθήνας, έγινε η σκηνή για να χωρέσει το όραμα του ανήσυχου πάντοτε Λάκη Γαβαλά. Για να δούμε μία διαφορετική μπουγάδα, κυριολεκτικά και μεταφορικά, σε μία επίδειξη μόδας που θα θυμόμαστε. Όπως γίνεται κάθε φορά που ο creative director μίας εκκεντρικής περσόνας βάζει την υπογραφή του σε κάτι. Τι ήθελε να πετύχει τώρα ο Λάκης Γαβαλάς; Nα αναδείξει τη δουλειά των σπουδαστών του καθώς ως μέντορας δεν σταματά να μοιράζεται τεχνογνωσία και εμπειρίες. Για να δούμε ασπρόρουχα μέσα στη σκοτεινή αίθουσα, δύο κυρίες που σταμάτησαν τον χρόνο πάνω από μία σκάφη, και μοντέλα που περπάτησαν ανέμελα, για να μας θυμίσουν πως ελληνικό ντιζάιν μπορεί να είναι και μόδα του δρόμου. Με συναίσθημα από τον Λάκη Γαβαλά που δεν ξέχασε ποτέ από που ξεκίνησαν όλα, με ένα τρυφερό σημείωμα στον Πειραιά, ως αφετηρία.
Ελληνική μόδα είναι και νοσταλγία
Και ο Βασίλης Ζούλιας μας προσκάλεσε την Κυριακή το απόγευμα στο Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά για να αποκαλύψει πως θα έντυνε ο ίδιος την Πρώτη Κυρία. Και να χειροκροτήσουμε, όχι μία «First Lady» αλλά πολλές. Από τη Στεφανία Γουλιώτη σε ρόλο μοντέλου μέχρι την 60χρονη μούσα στο Μπράιαν Φέρι στο βίντεο-κλιπ «Slave to love», Μαρπέσα Χένινκ, αλλά και άγνωστα κορίτσια με ψηλοτάκουνες γόβες, καρό και φλόραλ, ασπρόμαυρα ανσάμπλ με καπέλα, 50 αποχρώσεις του μαύρου, του γκρι και ιστορίες σε midi ή maxi αναγνώσεις. Ο Περικλής Κονδυλάτος, ως στενός συνεργάτης του Έλληνα σχεδιαστή, έφερε το χθες στο σήμερα, με φωτογενή κοσμήματα, εκκωφαντικά, διαχρονικά, όπως αρμόζουν σε μια Πρώτη Κυρία που δεν επαναπαύεται ποτέ με κάτι μέτριο.
Τι θα θέλαμε να κρατήσουμε σαν εικόνα;
Σε ένα άναρχο ντοκιμαντέρ για την ελληνική μόδα που δεν γυρίστηκε ακόμη; Τη στιγμή που φυσάει ο αέρας και ανεμίζει η γήινη μουσελίνα μπροστά από το Δημοτικό Θέατρο του Πειραιά. Το μοντέλο που ένιωσε αστάθεια με τα ψηλά τακούνια και άφησε τη μία γόβα για να συνεχίσει να περπατάει σχεδόν στον αέρα σαν Πρώτη Κυρία σε επικίνδυνη αποστολή. Τον Λάκη Γαβαλά να παραδίδει μαθήματα γενναιοδωρίας και ζωής για το πως επιστρέφεις όταν σηκώνεσαι μετά από μία πτώση. Την Ορσαλία Παρθένη, τον Γιώργο Ελευθεριάδη, την Ιωάννα Κουρμπέλα, στην ανακοίνωση του προγράμματος για το φετινό Φεστιβάλ Αθηνών, με την καλλιτεχνική του διευθύντρια να στηρίζει την ελληνική μόδα. 70 χρόνια μετά; Ποτέ δεν είναι αργά για επαναστάσεις.
Photos credits: Studio Panoulis