Κάποτε ταυτισμένες με τη δύναμη, την αυτοπεποίθηση και την κομψότητα, οι ψηλοτάκουνες γόβες φαίνεται σήμερα να στέλνουν ένα διαφορετικό μήνυμα. Καθώς οι μπαλαρίνες, τα Mary Janes και τα kitten heels κερδίζουν συνεχώς έδαφος, τα brands μετατοπίζουν το ενδιαφέρον τους στην άνεση και τη συμπερίληψη. Δημιουργούν αφηγήσεις που αντανακλούν τις εξελισσόμενες αντιλήψεις γύρω από τη θηλυκότητα, εστιάζοντας λιγότερο στην «επιβολή» και περισσότερο στην αυθεντικότητα, την πρακτικότητα και την προσωπική έκφραση.

Μπορείτε να διαβάσετε: Γιατί οι άνδρες σταμάτησαν να φοράνε τακούνια;

Εμβληματικές στις δεκαετίες του 1990 και 2000, μέσα από σειρές όπως το Sex and the City ή ταινίες όπως The Devil Wears Prada, οι ψηλοτάκουνες γόβες υπήρξαν το απόλυτο αξεσουάρ της δυναμικής γυναίκας της πόλης. Σήμερα όμως, για τη μέση καταναλώτρια, συμβολίζουν μια παρωχημένη εποχή, ξένη σε ένα στιλιστικό τοπίο που κυριαρχείται από την άνεση.

Αντί να εξαφανιστούν εντελώς, όμως, τα τακούνια εξελίσσονται. Οι κλασικές γόβες-στιλέτο παρουσιάζουν πτώση, οι πωλήσεις τους μειώθηκαν κατά 12% το 2024 σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας Edited, ενώ παρουσιάζουν αύξηση όπως τα kitten heels, οι πλατφόρμες και τα τετράγωνα τακούνια. Παράλληλα, τα φλατ όπως οι μπαλαρίνες, τα loafers και οι μπότες κατακτούν όλο και μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς. Οι εταιρείες προσαρμόζονται: ακόμη και ο Christian Louboutin, γνωστός για τις κόκκινες σόλες του, αύξησε κατά 38% την ποικιλία από φλατ παπούτσια.

Σύμφωνα με την αναλύτρια μόδας Katharine Carter, η εικόνα της «γυναικείας τελειότητας» με ψηλοτάκουνες γόβες δεν ισχύει πια. «Πλέον, πολύχρωμα sneakers ή design φλατ παπούτσια μπορεί να λειτουργήσουν εξίσου ως status symbol, όσο και οι γόβες στιλέτο παλαιότερα.»

Η πτώση των τακουνιών

Η απομάκρυνση από τα ψηλοτάκουνα παπούτσια έχει ξεκινήσει εδώ και χρόνια. Η άνοδος του streetwear και της κουλτούρας των sneakers στα μέσα της δεκαετίας του 2010 μετέφερε το ενδιαφέρον σε πιο άνετα παπούτσια για την καθημερινότητα. Η πανδημία επιτάχυνε αυτήν τη στροφή, αφού οι πωλήσεις τακουνιών έπεσαν κατά 65% στο δεύτερο τρίμηνο του 2020, σύμφωνα με την Circana, εταιρεία ερευνών αγοράς και ανάλυσης δεδομένων. Ακόμα και μετά την επιστροφή στα γραφεία, το dress codes παραμένει πιο χαλαρό από ποτέ.

Το brand της Sarah Jessica Parker, που στηριζόταν στις ψηλοτάκουνες γόβες και το alter ego της Carrie Bradshaw, έκλεισε το 2024, ένδειξη ότι το παλιό glam δεν αρκεί πλέον.

Ακόμα και η αλλαγή στις γραμμές των τζιν έπαιξε ρόλο: τα skinny jeans συνδυάζονταν ιδανικά με γόβες. Αντιθέτως, τα φαρδιά παντελόνια δείχνουν καλύτερα με πιο χαμηλά και μυτερά τακούνια ή φλατ, όπως τα Adidas Samba ή τα clogs της Birkenstock.

Οι τάσεις δείχνουν ότι οι καταναλωτές αγαπούν την αντίθεση. Ένα άσχημο παπούτσι, ένα clog ή sneaker, συνδυασμένο με ένα πιο προσεγμένο outfit, δημιουργεί ενδιαφέρον. Αυτή η αντίθεση συνεχίζει να στηρίζει την άνοδο των φλατ παπουτσιών.

Η νέα εποχή

Παρά την κάμψη, τα ψηλοτάκουνα δεν έχουν εξαφανιστεί. Η κουλτούρα των sneakers έχει κορεστεί. Ο κόσμος αναζητά και πιο επίσημες επιλογές. Εταιρείες που επαναπροσδιορίζουν την έννοια του θηλυκού μέσα από αισθητικές τύπου “girlhood”, όπως οι Miu Miu, Simone Rocha και Sandy Liang, καταγράφουν επιτυχία. Γόβες εμπνευσμένες από πουέντ μπαλαρίνας ή slingbacks με φιόγκους κερδίζουν έδαφος. Η νέα δημιουργική διευθύντρια της Chloé, Chemena Kamali, ενίσχυσε αυτή την κατεύθυνση με τα wedges και την μποέμ αισθητική της.

Τα πιο μαζικά brands, όπως η Rothy’s και η Steve Madden, εξελίσσονται ώστε να καλύπτουν τόσο casual όσο και formal ανάγκες. Η Steve Madden έχει εμπλουτίσει τη συλλογή της με kitten heels, Mary Janes και πλατφόρμες. Η Rothy’s, από την πλευρά της, έχει λανσάρει έξι παραλλαγές του κλασικού φλατ σχεδίου της, ενώ άνοιξε εννέα νέα καταστήματα στις ΗΠΑ μέσα στο 2024. Φέτος, λάνσαρε για πρώτη φορά και Mary Janes με block τακούνια, απαντώντας στην ανάγκη για πιο κομψά παπούτσια κατάλληλα για γάμους και εκδηλώσεις, και είναι ήδη best seller.

Photo credit: Net-A-Porter, Istock