Η Inditex, ιδιοκτήτρια της αλυσίδας ZARA, ανακοίνωσε ότι δεν κατάφερε να ανταποκριθεί στις προσδοκίες για τις πωλήσεις του πρώτου τριμήνου και της αρχής της θερινής περιόδου, καθώς οι συνέπειες των δασμών περιπλέκουν τις προσπάθειες του ομίλου γρήγορης μόδας να διατηρηθεί σε τροχιά ανάπτυξης.

Δείτε ακόμη: Jacquemus: Άνοιξε στη Μύκονο και μας περιμένει!

Η Inditex ανέφερε βραδύτερη εκκίνηση στις θερινές εκπτώσεις, με προσαρμοσμένη ως προς τις συναλλαγματικές ισοτιμίες αύξηση εσόδων κατά 6% από την 1η Μαΐου έως τις 9 Ιουνίου — χαμηλότερη από την προσδοκώμενη αύξηση 7,3% και σαφώς μειωμένη από την αύξηση 12% της αντίστοιχης περσινής περιόδου. Τα έσοδα του πρώτου τριμήνου, που έληξε στις 30 Απριλίου, ανήλθαν στα 8,27 δισεκατομμύρια ευρώ, κάτω από τη μέση εκτίμηση των αναλυτών που ήταν 8,36 δισ. ευρώ, σύμφωνα με έρευνα της LSEG. Τα καθαρά κέρδη αυξήθηκαν κατά 0,8% στο τρίμηνο, φτάνοντας τα 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ.

Η ιδιοκτήτρια του ZARA, με έδρα την Ισπανία, που κατέχει επίσης τα brands Pull & Bear, Massimo Dutti και Stradivarius, δήλωσε ότι η «βελτιστοποίηση» των καταστημάτων της βρίσκεται σε εξέλιξη, στο πλαίσιο της προσπάθειας για αύξηση της παραγωγικότητας.

Οι ανησυχίες για την επανεμφάνιση του πληθωρισμού και την επιβράδυνση της οικονομίας, που έχουν προκληθεί από την απρόβλεπτη δασμολογική πολιτική του Προέδρου των ΗΠΑ Donald Trump, έχουν ήδη περιορίσει την αγοραστική διάθεση των καταναλωτών για αγορές στις Ηνωμένες Πολιτείες και σε άλλες σημαντικές αγορές.

Τα χαμηλότερα από τα αναμενόμενα αποτελέσματα είχαν ως αποτέλεσμα τη μείωση της μετοχής της Inditex κατά 4,6%. Παράλληλα προσφέρουν μια πρώτη εικόνα για τις επιπτώσεις των παγκόσμιων εμπορικών εντάσεων στη βιομηχανία γρήγορης μόδας, λίγο πριν ξεκινήσει η περίοδος ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων του δεύτερου τριμήνου.

«Το περιβάλλον των δασμών είναι δύσκολο να προβλεφθεί, αλλά η Inditex βρίσκεται σε καλή θέση για να το διαχειριστεί», δήλωσε ο Gorka Garcia-Tapia, επικεφαλής επενδυτικών σχέσεων της ισπανικής εταιρείας, κατά τη διάρκεια τηλεδιάσκεψης με επενδυτές. «Έχουμε παγκόσμια παρουσία και, επομένως, έχουμε αποκτήσει μεγάλη εμπειρία τις τελευταίες δεκαετίες στη διαχείριση αλλαγών σε καθεστώτα δασμών», πρόσθεσε, επισημαίνοντας πως η διαφοροποίηση στις πωλήσεις και τις πηγές προμήθειας προσφέρει ευελιξία. «Εστιάζουμε ιδιαίτερα στην τοπική προμήθεια, και αυτό μας βοηθά πολύ, ειδικά όσον αφορά την αγορά των ΗΠΑ».

Δείτε ακόμη: Νέα πλατφόρμα ανακύκλωσης από τη Chanel 

«Σταθερή» επίδοση

Η Inditex δεν έδωσε συγκεκριμένη εξήγηση για την επιβράδυνση των πωλήσεων. Σε ανακοίνωσή της χαρακτήρισε την απόδοσή της «σταθερή», ενώ στην προηγούμενη παρουσίαση αποτελεσμάτων της, τον Μάρτιο, είχε περιγράψει τις επιδόσεις της ως «πολύ ισχυρές», όταν οι ετήσιες πωλήσεις κατέγραφαν αύξηση 10,5%. «Χρειάζεται να κάνουμε ένα βήμα πίσω και να δούμε την αύξηση στα μέσα μονοψήφια ποσοστά ως αρκετά καλή, δεδομένων των συνθηκών», δήλωσε ο αναλυτής της Bernstein, William Woods.

Οι πωλήσεις των ανταγωνιστών της Inditex κινήθηκαν επίσης υποτονικά. Οι πωλήσεις της H&M αυξήθηκαν μόλις κατά 1% τον Μάρτιο, έναντι αύξησης 4% την ίδια περίοδο πέρυσι. Τα έσοδά της για την περίοδο Δεκεμβρίου–Φεβρουαρίου αυξήθηκαν κατά 2%, κάτω από τις προβλέψεις των αναλυτών, ενώ τα αποτελέσματα του δεύτερου τριμήνου θα ανακοινωθούν στις 26 Ιουνίου.

Η βροχερή άνοιξη στην Ισπανία, την εγχώρια αγορά της Inditex που αντιπροσωπεύει το 15% των παγκόσμιων πωλήσεών της, πιθανότατα επηρέασε αρνητικά την απόδοσή της, σύμφωνα με τους αναλυτές της Bernstein.

Με τη μεταβλητότητα στις αγορές συναλλάγματος να εντείνεται, η Inditex ανέφερε ότι οι νομισματικές διακυμάνσεις θα έχουν μεγαλύτερη επίπτωση απ’ ό,τι είχε προβλεφθεί προηγουμένως, προβλέποντας αρνητική επίδραση 3% στις πωλήσεις του 2025, σε σύγκριση με την εκτίμηση για 1% που είχε ανακοινώσει τον Μάρτιο.

Η Inditex δοκιμάζει το οικονομικό της brand Lefties, που απευθύνεται στη γενιά Z, και σε αγορές εκτός της Ισπανίας, της Πορτογαλίας και του Μεξικού, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος Oscar Garcia Maceiras. Παράλληλα, σχεδιάζει να ανοίξει νέα καταστήματα του brand εσωρούχων και αθλητικής ένδυσης Oysho στην Ολλανδία.

Photo credit: ZARA