Όταν το μικρό μαύρο φόρεμα πρωταγωνίστησε στη μεγάλη οθόνη
Από το Gilda μέχρι το The Devil Wears Prada, αυτές είναι οι κινηματογραφικές σκηνές που έφεραν το μικρό μαύρο φόρεμα στο προσκήνιο.
Κανένα βασικό κομμάτι της γυναικείας γκαρνταρόμπας δεν είναι πιο διαχρονικό και ευέλικτο από το μικρό μαύρο φόρεμα. Η Coco Chanel ήταν αυτή που το καθιέρωσε, αποσυνδέοντας το μαύρο χρώμα από το πένθος. Η αμερικανική Vogue το χαρακτήρισε «Ford της Chanel», αναφερόμενο στη δημοφιλία του. «Μπορείς να φοράς μαύρο οποιαδήποτε στιγμή. Μπορείς να το φοράς σε οποιαδήποτε ηλικία. Μπορείς να το φορέσεις σχεδόν σε κάθε περίσταση», είπε ο Christian Dior και οι παρακάτω κινηματογραφικές ταινίες το απέδειξαν.
Διαβάστε ακόμη: Ποια ήταν η πρώτη influencer στην ιστορία;
Gilda (1946)
Ένα φόρεμα τόσο εμβληματικό που διαθέτει δική του σελίδα στη Wikipedia, το μαύρο, στράπλες, σατέν φόρεμα της Rita Hayworth στο Gilda (Τζίλντα) συνέβαλε καθοριστικά στη διαμόρφωση του αρχέτυπου της femme fatale. Ο σχεδιαστής κοστουμιών Jean Louis εμπνεύστηκε από τον πίνακα Madame X του John Singer Sargent, τόσο για τον προκλητικό του χαρακτήρα όσο και για το ακαταμάχητο γκλάμουρ του. Με τους ώμους ακάλυπτους και τα μαύρα οπερατικά γάντια, το τολμηρό αυτό σχέδιο παραμένει σημείο αναφοράς για την επίσημη βραδινή ενδυμασία σχεδόν 80 χρόνια μετά.
Rear Window (1954)
Η εμφάνιση της Grace Kelly ως η εμβληματική ξανθιά του Hitchcock στο Rear Window (Σιωπηλός Μάρτυς) αποτελεί μία από τις πιο αξέχαστες ερμηνείες της ηθοποιού-και-πριγκίπισσας. Ντυμένη από τη θρυλική σχεδιάστρια κοστουμιών Edith Head—την πιο πολυβραβευμένη γυναίκα στην ιστορία των Όσκαρ—η Kelly φορά ένα μαύρο midi φόρεμα από μεταξωτή οργάντζα με πιέτες, διαφάνεια στους ώμους και λεπτή ζώνη που τονίζει τη μέση. Ένα look διαχρονικά κομψό, που ενσαρκώνει τη φινέτσα και τη θηλυκότητα της εποχής με την ασύγκριτη χάρη της Kelly.
Breakfast at Tiffany’s (1961)
Αυτό είναι, πιθανότατα, το απόλυτο μικρό μαύρο φόρεμα. Η εικόνα της Audrey Hepburn να κοιτάζει τη βιτρίνα του Tiffany’s στην 5η Λεωφόρο, με το ψηλό σινιόν της, τα γυαλιά ηλίου σε στιλ «cat-eye», την υπερμεγέθη πίπα καπνίσματος και φυσικά εκείνο το φόρεμα του Givenchy, αποτελεί μία από τις πιο εμβληματικές στιγμές μόδας στην ιστορία του κινηματογράφου. Το 2006, ο οίκος Christie’s πούλησε το αυθεντικό φόρεμα σε δημοπρασία για σχεδόν ένα εκατομμύριο δολάρια.
Belle de Jour (1967)
Τα κοστούμια της εμβληματικής ταινίας Belle de Jour (Η Ωραία της Ημέρας) του Luis Buñuel είχαν σχεδιαστεί από την Hélène Nourry—εκτός από εκείνα που φορούσε η Catherine Deneuve. Η ίδια απαίτησε να ντύσει ο Yves Saint Laurent τον ρόλο της Séverine Serizy, και το αποτέλεσμα ήταν ένας εντυπωσιακός συνδυασμός από λαμπερά δερμάτινα παλτό, κοντά σακάκια με διπλό κούμπωμα, πουλόβερ, κομψά ταγέρ και φορέματα σε γραμμή Α, όλα σε ουδέτερους τόνους. Μέσα από αυτά τα φίνα και αυστηρά looks ξεχωρίζει ένα: το μαύρο φόρεμα σε γραμμή sheath, με λευκό σατέν γιακά και μανσέτες σε έντονη αντίθεση. Ένα κομμάτι που έμεινε στην ιστορία του κινηματογράφου και της μόδας ως ένα από τα πιο εμβληματικά και πολυαντιγραμμένα φορέματα όλων των εποχών.
Διαβάστε ακόμη: Κορσές: Η πιο αμφιλεγόμενη εφεύρεση της μόδας
Le Grand Blond avec une chaussure noire (1972)
Εκτός από τους φανατικούς σινεφίλ, λίγοι ίσως θυμούνται ότι η ταινία Le Grand Blond avec une chaussure noire (Ο Ψηλός Ξανθός Άντρας με Ένα Μαύρο Παπούτσι) περιστρέφεται γύρω από τον François Perrin, έναν άτυχo μουσικό που παριστάνει τον κατάσκοπο. Όμως πολλοί θυμούνται την Christine, τη femme fatale της ταινίας, που υποδύεται η Mireille Darc. Το φόρεμα που φορά είναι ίσως ένα από τα πιο αισθησιακά που έχουμε δει στη μεγάλη οθόνη: ένα υπέροχο μαύρο βελούδινο φόρεμα, σχεδιασμένο από τον Guy LaRoche, με ένα πολύ βαθύ άνοιγμα στην πλάτη που αγκαλιάζει τις καμπύλες των γλουτών. Το φόρεμα φυλάσσεται σήμερα στο Musée des Arts Décoratifs στο Παρίσι.
Mystic Pizza (1988)
Η μόδα με τα φορέματα με φιόγκο επιστρέφει δυναμικά — και η δεκαετία του ’80 ήταν η εποχή που η πολύ νεαρή Julia Roberts έκανε το ντεμπούτο της στον πρώτο της πρωταγωνιστικό ρόλο στο Mystic Pizza (Πίτσα, Έρωτας και Φαντασία). Η ηρωίδα της είναι μια σερβιτόρα σε πιτσαρία, μια ευαίσθητη κοπέλα που ψάχνει τον έρωτα, με μακριά σγουρά μαλλιά, πάντα ντυμένη με mom jeans και T-shirts. Το πιο στιλάτο της στιγμιότυπο όμως είναι το μικρό μαύρο φόρεμα (LBD) που φορά σε ένα ρομαντικό ραντεβού με τον αγαπημένο της — μια στιγμή που αποτυπώνει την απλή, γλυκιά και νεανική γοητεία της, αλλά και τη διαχρονική δύναμη του μικρού μαύρου φορέματος.
Indecent Proposal (1993)
Ένα από τα πιο δυνατά της στιγμιότυπα μόδας ήρθε το 1993 με το Indecent Proposal (Ανήθικη Πρόταση), χάρη σε ένα πολύ ξεχωριστό μικρό μαύρο φόρεμα.
Σε μια σκηνή, η Diana Murphy, ο χαρακτήρας που υποδύεται η Demi Moore, περιεργάζεται σε μια πολυτελή μπουτίκ ένα μικρό μαύρο φόρεμα, σχεδιασμένο από τον Thierry Mugler, αξίας 5.000 δολαρίων, από τη συλλογή Cowboys που παρουσιάστηκε στην πασαρέλα της σεζόν Άνοιξη-Καλοκαίρι του 1992.
Αργότερα, ο πλούσιος επιχειρηματίας που υποδύεται ο Robert Redford της το χαρίζει, σε μια προσπάθεια να την κατακτήσει, αφού ήδη της είχε προσφέρει μαζί με τον άντρα της ένα εκατομμύριο δολάρια για μια νύχτα μαζί της.
Το 2012, το περιοδικό Time το συμπεριέλαβε στη λίστα με τα 11 πιο εμβληματικά μικρά μαύρα φορέματα στην ιστορία. Τι το κάνει μοναδικό; Η κομψή τομή στο μπούστο με τα κωνικά cups και οι δύο φαρδιές, σταυρωτές τιράντες — ένα παιχνίδι ανάμεσα σε γεμάτα και κενά σημεία στο ύφασμα που το μετέτρεψαν σε σύμβολο γκλάμουρ της δεκαετίας του ’90 και όχι μόνο.
True Lies (1994)
Στην αξέχαστη σκηνή μεταμόρφωσης της ταινίας True Lies (Αληθινά Ψέματα), η Helen (Jamie Lee Curtis) φορά ένα μαύρο φουσκωτό φόρεμα με βολάν και περπατάει μπροστά από έναν καθρέφτη. Εκεί, παίρνει μια τολμηρή απόφαση: σκίζει τα περιττά βολάν, ανεβάζει το στρίφωμα, βάζει κόκκινο κραγιόν και χρησιμοποιεί το νερό από ένα βάζο για να γυρίσει τα μαλλιά της προς τα πίσω. Στη συνέχεια, εξασκείται στις πόζες μπροστά στον καθρέφτη — μια στιγμή αυτοπεποίθησης, θάρρους και μεταμόρφωσης που καθιστά το μικρό μαύρο φόρεμα όχι απλώς ρούχο, αλλά σύμβολο δύναμης.
Mr. & Mrs. Smith (2005)
Ο σχεδιαστής κοστουμιών Michael Kaplan είχε την αποστολή να δημιουργήσει μια γκαρνταρόμπα κατάλληλη για τη διπλή ζωή της κατασκόπου στο Mr. & Mrs. Smith. Πρόκειται για την ταινία στην οποία ερωτεύτηκαν η Angelina Jolie και ο Brad Pitt. Ίσως σε αυτό να συνέβαλλαν και τα «θανατηφόρα» looks της ηθοποιού. Ανάμεσά τους και το κομψό μικρό μαύρο φόρεμα με σκίσιμο, από το οποίο ξεπροβάλλει ένα πιστόλι στερεωμένη στη ζαρτιέρα της.
The Devil Wears Prada (2006)
Η Patricia Field είχε ήδη καταφέρει να μετατρέψει τους χαρακτήρες της σειράς Sex and the City σε fashion icons, όταν κλήθηκε να ντύσει τους χαρακτήρες του The Devil Wears Prada (O Διάβολος Φοράει Prada). Το μαγικό της ραβδί μεταμόρφωσε τηνAndy Sachs (Anne Hathaway) από «απλή κοπέλα με κακόγουστο πουλόβερ» σε κορίτσι της Chanel. Ανάμεσα στα πολλά κοστούμια που φορά, η αληθινή στιγμή της Σταχτοπούτας έρχεται στο φιλανθρωπικό γκαλά του Runway, όπου εμφανίζεται με ένα μεταξωτό φόρεμα του John Galliano, με δαντελένα μανίκια και γλυπτική γραμμή. Ακόμη μία στιγμή που το μικρό μαύρο φόρεμα γίνεται σύμβολο όχι μόνο εξωτερικής αλλά και εσωτερικής μεταμόρφωσης.
Photo credits: IMDb