Η Jennifer Lawrence γίνεται μούσα για τρεις σύγχρονους καλλιτέχνες
Η Jennifer Lawrence ενέπνευσε νέα έργα των Elizabeth Peyton, Wolfgang Tillmans και Philippe Parreno για τη νέα σειρά πορτρέτων του W Magazine.
Μπορεί η ίδια η Jennifer Lawrence να έχει παραδεχτεί ότι δεν είναι ιδιαίτερα καλή στο σχέδιο, αλλά η ηθοποιός αποτέλεσε τη μούσα των Elizabeth Peyton, Wolfgang Tillmans και Philippe Parreno για τη νέα σειρά πορτρέτων του Art Issue του W Magazine. Πρόκειται για μια σειρά που από το 2006 τοποθετεί τα φωτεινά πρόσωπα της εποχής μπροστά στο βλέμμα σύγχρονων καλλιτεχνών.
Διαβάστε ακόμη: To dress code της δίκης: Από την Ιωάννα Τούνη στην Kim Kardashian
Σε προηγούμενα τεύχη, η Mickalene Thomas είχε φωτογραφίσει την Cardi B, η Barbara Kruger είχε τοποθετήσει προσεκτικά κείμενο πάνω σε μια γυμνή Kim Kardashian, ενώ ο George Clooney είχε συγχωνευτεί με τον κόσμο με τις βούλες της Yayoi Kusama. Αυτή τη φορά, η Lawrence στάθηκε μπροστά στο βλέμμα των Elizabeth Peyton, Wolfgang Tillmans και Philippe Parreno, με κάθε καλλιτέχνη να προσφέρει ένα ξεχωριστό εξώφυλλο και μια διαφορετική εκδοχή της 35χρονης ηθοποιού.
«Θέλαμε να συνεργαστούμε με καλλιτέχνες που προσεγγίζουν το πορτρέτο με διαφορετικούς τρόπους και δουλεύουν σε διαφορετικά μέσα. Φυσικά, ήταν επίσης σημαντικό να υπάρχει προσωπική σύνδεση μεταξύ μας», δήλωσε η Sara Moonves, αρχισυντάκτρια του W Magazine. «Ο καθένας τους προσέγγισε τη συνεργασία με διαφορετικό τρόπο, αλλά με μεγάλη αφοσίωση και φροντίδα.»
Η Jennifer Lawrence, ίσως να αισθάνεται πιο άνετα μπροστά στην κάμερα παρά κάτω από το πινέλο, αλλά δεν είναι ξένη προς τον κόσμο της τέχνης: ο σύζυγός της, Cooke Maroney, είναι γκαλερίστας και το παιδί τους ονομάζεται Cy, από τον μεταπολεμικό Αμερικανό ζωγράφο Cy Twombly.
View this post on Instagram
Η Jennifer Lawrence ήταν σχεδόν φυσική επιλογή για την Elizabeth Peyton, η οποία έγινε γνωστή τη δεκαετία του 1990 με μικρές, τρυφερές απεικονίσεις διάσημων προσώπων, από τη Βασίλισσα Ελισάβετ Β΄ μέχρι τον Kurt Cobain συνήθως δουλεύοντας πάνω σε φωτογραφίες. Αυτή τη φορά, όμως, ζωγράφισε από το φυσικό μοντέλο, με τη Lawrence να ποζάρει για ώρες στο στούντιο της Peyton στο κέντρο του Μανχάταν, ενώ στο βάθος ακουγόταν ο Elvis Presley. Το αποτέλεσμα είναι το κλασικό πορτρέτο “Peyton”: μια σούπερ σταρ μακριά από τα φώτα, σε μια σπάνια στιγμή ιδιωτικότητας και ηρεμίας. Ο πίνακας είναι μια θολή σύνθεση από χαλαρές, υδαρές πινελιές — εκτός από το πρόσωπο της Lawrence, του οποίου τα μάτια είναι καθαρά και κενά. «Στο τέλος της ημέρας», είπε η σταρ στον Alex Hawgood, «αυτό που κάνει είναι εντελώς διαφορετικό από εμένα.»
View this post on Instagram
Η αυθόρμητη αμεσότητα ήταν το κλειδί για τον Tillmans. Ο Γερμανός φωτογράφος, γνωστός για τις οικείες και ανεπιτήδευτες απεικονίσεις νέων ανθρώπων, υποδέχτηκε τη Jennifer Lawrence στο Λονδίνο και τη φωτογράφισε σαν να ήταν φίλη του που συμμετείχε σε μια πρόβα φωτογράφισης: σε ένα ακατάστατο στούντιο με ένα σωρό παπούτσια πάνω σε ένα τραπέζι, μισοστραμμένη προς την πόρτα, ή πάνω σε μια ταράτσα κρατώντας μια μεταλλική δοκό, φορώντας ένα t-shirt από την έκθεσή του στο Centre Pompidou που γράφει: «Nothing could have prepared us / Everything could have prepared us». Παρά την αμεσότητα των λήψεων, αυτό που εντυπωσίασε τον Tillmans ήταν η ικανότητα της Lawrence να αλλάζει με ακρίβεια τις εκφράσεις της κατ’ εντολή του: «Ήταν τόσο ελεγχόμενη στις εκφράσεις της.»
View this post on Instagram
Η χειραγώγηση αυτού του υποκριτικού ελέγχου βρισκόταν στον πυρήνα του πορτρέτου της Lawrence από τον Parreno. Ο Parreno, πολυδιάστατος καλλιτέχνης με έδρα το Παρίσι, του οποίου το έργο συχνά αμφισβητεί τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας, δημιούργησε το 100 Questions/50 Lies (2025), μια μικρού μήκους ταινία στην οποία η ηθοποιός είναι και ο εαυτός της και όχι. «[Είναι] ένα πορτρέτο μιας ηθοποιού που υποδύεται τον εαυτό της,» είπε ο Parreno, «Ο μόνος κανόνας: να λέει ψέματα τις μισές φορές.» Το αποτέλεσμα, σύμφωνα με τον Parreno, είναι ένα έργο που αναδεικνύει όχι μόνο τη ματαιότητα του πορτρέτου ως στατικής εικόνας, αλλά και την ίδια την έννοια της ταυτότητας.
Διαβάστε ακόμη: Patek Philippe 1518: Το αστρονομικό ποσό πώλησης ενός θρυλικού ρολογιού
Όταν οι celebrities γίνονται μούσες
Δεν είναι η πρώτη φορά που μια celebritie εμπνέει κάποιον διάσημο καλλιτέχνη κα ιαποτυπώνεται σε ζωγραφικούς πίνακες ή φωτογραφίες. Ο Richard Avedon φωτογράφισε πολλές φορές την Audrey Hepburn και επηρέασε έντονα την εικαστική της εικόνα ως σύμβολο χάρης και κομψότητας. Μάλιστα, ο χαρακτήρας του φωτογράφου στην ταινία Funny Face (1957) βασίστηκε εν μέρει στον ίδιο.
View this post on Instagram
Ίσως η πιο διάσημη καλλιτεχνική μούσα όλων των εποχών ήταν η Marilyn Monroe. Ο Warhol χρησιμοποίησε μια φωτογραφία της Monroe από την ταινία Niagara (1953) για να δημιουργήσει τη σειρά Marilyn Diptych (1962). Ο πίνακας έγινε σύμβολο της ποπ κουλτούρας και της εμπορευματοποίησης της διασημότητας.
View this post on Instagram
Μάλιστα εμπνευσμένος από την “Marilyn Diptych”, ο Banksy δημιούργησε μια σειρά μεταξοτυπιών της Kate Moss το 2005. Το supermodel είχε γίνει επίσης μούσα του Lucian Freud, ο οποίος την απεικόνισε γυμνή το 2002 σε έναν από τους πιο διάσημους πίνακές του.
View this post on Instagram
Tέλος, η Lady Gaga έχει υπάρξει «καλλιτεχνική συνοδοιπόρος» της Marina Abramović σε performance projects, ενώ ο Robert Wilson δημιούργησε μια σειρά βίντεο-πορτρέτων της εμπνευσμένων από πίνακες του Caravaggio και του Ingres.
View this post on Instagram
Photo credit: ΑΠΕ-ΜΠΕ

Γιωργος Βαϊλακης
Παύλος Παπαφράγκος