Η γυναίκα πίσω από τα Μάρμαρα του Παρθενώνα: Ξεκίνησαν τα γυρίσματα του ντοκιμαντέρ της Μιμής Ντενίση
Το ντοκιμαντέρ της Μιμής Ντενίση θα παρουσιάζει τον βανδαλισμό που υπέστησαν τα Μάρμαρα του Παρθενώνα από τον Σκωτσέζο αριστοκράτη Λόρδο Έλγιν και τη σύζυγό του, Μary Nisbet.
Ξεκίνησαν τα γυρίσματα του πολυαναμενόμενου ντοκιμαντέρ της Μιμής Ντενίση για τα Μάρμαρα του Παρθενώνα με τίτλο «Η Γυναίκα πίσω από τον Έλγιν». Η ίδια δημοσίευσε στο λογαριασμό της στο Instagram φωτογραφίες με τους πρωταγωνιστές, αλλά και βίντεο με την ίδια στο Μουσείο της Ακρόπολης, γράφοντας “Μετά από τρία χρόνια προσπάθειας και προετοιμασίας αρχίσαμε!!!! Τα πρώτα γυρίσματα του δραματοποιημένου ντοκιμαντέρ. Ο λόρδος Έλγιν, η γυναίκα πίσω από την κλοπή των Μαρμάρων!! Κ το ξεκίνημα φυσικά από το Μουσείο της Ακρόπολης με τον πιο ειδικό επι του θέματος, τον διευθυντή Νίκο Σταμπουλή. Οι ευχές σας η δύναμη μας!”.
Διαβάστε ακόμη: Bugonia: Οι εξωγήινοι του Λάνθιμου απειλούν την Ευρώπη
View this post on Instagram
Το σενάριο του ντοκιμαντέρ είναι έργο της γνωστής Ελληνίδας ηθοποιού και παραγωγού, ενώ τη σκηνοθεσία θα αναλάβει η Κατερίνα Ευαγγελάκου. Την παραγωγή θα κάνει η αθηναϊκή εταιρεία Lumad. Σύμφωνα με δελτίο Τύπου, το ντοκιμαντέρ θα παρουσιάζει τον βανδαλισμό που υπέστη ο Παρθενώνας από τον Σκωτσέζο αριστοκράτη Λόρδο Έλγιν και τη σύζυγό του, Μary Nisbet. Η πλήρης έλλειψη σεβασμού του ζεύγους προς τον ναό και την ελληνική αρχαιότητα είναι εμφανής στην αλληλογραφία τους, όπου οι Καρυάτιδες — οι ανεκτίμητες σμιλεμένες γυναικείες μορφές που στηρίζουν τη στέγη της νότιας πρόστασης του Ερεχθείου, μικρότερου ναού στην Ακρόπολη των Αθηνών — αναφέρονται ως… “κάτι-κουβαλητές”.
Πρόκειται για ένα δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ που συνδυάζει κινηματογραφικές αναπαραστάσεις, ιστορική αφήγηση και σύγχρονες μαρτυρίες αρχαιολόγων, ιστορικών και ειδικών από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Η Μιμή Ντενίση αναφέρει: «Μέσα από τα μάτια της γυναίκας του Έλγιν θέλησα να αφηγηθώ μια ιστορία για την ανθρώπινη ευθύνη απέναντι στην Ιστορία. Τα Μάρμαρα του Παρθενώνα δεν είναι απλώς ένα ζήτημα τέχνης και δικαιοσύνης, αλλά μια διαρκής υπενθύμιση του ορίου ανάμεσα στη δύναμη και στον σεβασμό.»
Τα γυρίσματα θα πραγματοποιηθούν σε Αθήνα, Μυτιλήνη, Αίγινα, Λάρισα, Ελευσίνα, Λαύριο, Λονδίνο και Κωνσταντινούπολη και θα ολοκληρωθούν τον Δεκέμβριο, ενώ το ντοκιμαντέρ αναμένεται να προβληθεί στην ΕΡΤ μέσα στο 2026.
Διαβάστε ακόμη: Από την Ιθάκη στο Χόλιγουντ: Η Οδύσσεια των 600 χιλιομέτρων
Η γυναίκα πίσω από τα Μάρμαρα του Παρθενώνα
Η Mary Nisbet, γεννημένη σε μία από τις πλουσιότερες οικογένειες της Σκωτίας, υπήρξε αποφασιστικός παράγοντας στην απόκτηση των Μαρμάρων του Παρθενώνα. Η προίκα της χρηματοδότησε σε μεγάλο βαθμό τις δαπανηρές φιλοδοξίες του Έλγιν, και η ευφυΐα της βοήθησε το ζευγάρι να κερδίσει επιρροή στην Κωνσταντινούπολη. Όταν ξεκίνησε η επιχείρηση αφαίρεσης των γλυπτών, η Mary ανέλαβε ενεργό ρόλο στην Αθήνα, στέλνοντας οκτώ κιβώτια μαρμάρων στο Λονδίνο, μέρος των οποίων με δική της πρωτοβουλία.
Το ζευγάρι βυθίστηκε στα χρέη, ενώ το φιρμάνι που επικαλέστηκε ο Έλγιν επέτρεπε μόνο σχέδια και εκμαγεία, όχι την απομάκρυνση γλυπτών από το μνημείο. Παρά τις αμφιλεγόμενες μεθόδους, οι εργάτες του αφαίρεσαν πολλά γλυπτά προκαλώντας ζημιές στο μνημείο. Παράλληλα, η προσωπική ζωή των Έλγιν κατέρρευσε: ο Κόμης τέθηκε σε κατ’ οίκον περιορισμό στη Γαλλία, η Mary ανέπτυξε σχέση με τον οικογενειακό φίλο Robert Ferguson και ο Έλγιν αντέδρασε με μηνύσεις και ένα σκανδαλώδες διαζύγιο που της στέρησε την επιμέλεια των παιδιών.
Μετά την αποτυχία να εκθέσει τα μάρμαρα ιδιωτικά, ο Έλγιν τα πούλησε στο Βρετανικό Μουσείο για 35.000 λίρες, ανακτώντας μόνο ένα μέρος της τεράστιας δαπάνης. Επιχείρησε ξανά να διεκδικήσει χρήματα από τη Mary, αλλά χωρίς επιτυχία. Εκείνη παντρεύτηκε τον Ferguson και έζησε μια ήρεμη και αγαπητή ζωή στο Archerfield μέχρι τον θάνατό της το 1855, ενώ ο Έλγιν έφυγε στη Γαλλία, όπου πέθανε το 1841. Η ιστορία της αναδεικνύει ότι η Mary όχι μόνο συμμετείχε στην «κλοπή» των μαρμάρων αλλά, μέσω του σκανδαλώδους διαζυγίου που οδήγησε στην οικονομική κατάρρευση του Έλγιν, συνέβαλε έμμεσα και στην πώλησή τους.
Photo credits: @mimi_denissi/Instagram



Φιλια Μητρομαρα