Από τα γραφεία έως τους τοίχους του σαλονιού, μια συγκεκριμένη απόχρωση εμφανίζεται συχνά γύρω από ανθρώπους που θεωρούνται έξυπνοι και με υψηλή νοημοσύνη. Η ψυχολογία του χρώματος έχει εδώ και καιρό τραβήξει το ενδιαφέρον marketers, θεραπευτών και σχεδιαστών. Μια βασική ερώτηση που προκύπτει είναι αν το αγαπημένο χρώμα μπορεί να αποκαλύψει κάτι για τη νοημοσύνη σας ή τουλάχιστον για το πώς σας αντιλαμβάνονται οι άλλοι.

Διαβάστε ακόμη: Θέλετε να δείχνετε σίγουρη και δυναμική; Φορέστε αυτά τα 6 χρώματα

Οι περισσότεροι θεωρούν ότι το χρώμα είναι θέμα γούστου. Ωστόσο, έρευνες δείχνουν ότι οι προτιμήσεις στα χρώματα συχνά συνδέονται με βαθύτερα χαρακτηριστικά, όπως διάθεση, ικανότητα λήψης ρίσκου και διαχείριση του άγχους.

Χρώματα και επιστημονικά πεδία

Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο ScienceDirect εξέτασε πώς φοιτητές διαφορετικών επιστημονικών πεδίων επιλέγουν χρώματα για τα ρούχα και τη διακόσμησή τους. Η ιδέα ήταν ότι η εκπαίδευση και οι καθημερινές δραστηριότητες διαμορφώνουν την προσωπικότητα και ίσως επηρεάζουν τις προτιμήσεις χρωμάτων. Οι ερευνητές έδωσαν σε 80 φοιτητές ένα ερωτηματολόγιο, ζητώντας τους να επιλέξουν χρώματα για συγκεκριμένες καταστάσεις. Οι φοιτητές που σπούδαζαν δημιουργικά αντικείμενα έτειναν προς σύνθετους ή ασυνήθιστους συνδυασμούς χρωμάτων, ενώ οι τεχνικών επιστημών επέλεγαν πιο περιορισμένες αποχρώσεις που συνδέονται με τάξη, αξιοπιστία και συγκέντρωση.

Διαβάστε ακόμη: Το χρώμα Pantone 2026 μόλις έγινε άρωμα | Πού θα το βρείτε

Άλλες μελέτες δείχνουν ότι βασικά χρώματα συνδέονται με κοινωνικά στερεότυπα σχετικά με τη νοημοσύνη. Το κόκκινο, για παράδειγμα, συχνά σηματοδοτεί δράση και ένταση. Όσοι το προτιμούν εμφανίζονται ως εξωστρεφείς και τολμηροί, αλλά όχι απαραίτητα «λογικοί». Το λευκό συνδέεται με επαγγελματισμό, τάξη και καθαρότητα, όπως οι λευκές ρόμπες, τα μινιμαλιστικά γραφεία και οι καθαρές λίστες. Ένα άτομο που αγαπά το λευκό μπορεί να προβάλλει έλεγχο και οργάνωση, χαρακτηριστικά που ενισχύουν το στερεότυπο του «επιτυχημένου και οργανωμένου».

Ωστόσο, η απόχρωση που συχνότερα συνδέεται με υψηλότερη νοημοσύνη είναι το μπλε. Στη μελέτη του ScienceDirect, περίπου το 15% των συμμετεχόντων επέλεξε κάποιο μπλε ως αγαπημένο χρώμα για τα ρούχα του, περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη επιλογή. Οι ερευνητές συσχέτισαν αυτήν την προτίμηση με χαρακτηριστικά που εκτιμώνται στην ακαδημαϊκή και επαγγελματική επιτυχία: ηρεμία, συναισθηματική σταθερότητα και αξιοπιστία.

Το μπλε εμφανίζεται επανειλημμένα εκεί όπου οι άνθρωποι θέλουν να δείχνουν συγκροτημένοι και αξιόπιστοι, οι βασικές συνιστώσες του «έξυπνου» στην καθημερινή ζωή. Οι ψυχολόγοι παρατηρούν ότι περιβάλλοντα σε μπλε τόνους μειώνουν το άγχος και ενισχύουν τη συγκέντρωση. Γραφεία, τεχνολογικές εταιρείες και τράπεζες χρησιμοποιούν μπλε για λόγους που αφορούν τη διατήρηση της προσοχής και της αξιοπιστίας.

Το μπλε θεωρείται «έξυπνο» επειδή ανήκει σε ψυχρή περιοχή του φάσματος, μακριά από τα σήματα εγρήγορσης του κόκκινου ή του πορτοκαλί. Συχνά συνδέεται με τον ουρανό και τους μακρινούς ορίζοντες, ενισχύοντας την αίσθηση σαφήνειας και σκέψης μεγάλης κλίμακας. Οι πολιτισμικές συσχετίσεις περιλαμβάνουν ηρεμία, αξιοπιστία, τεχνική επάρκεια και σοβαρότητα χωρίς επιθετικότητα.

Κάθε χρώμα έχει τη δική του… ιστορία νοημοσύνης

Κάθε χρώμα φέρει τη δική του ιστορία για το μυαλό, ακόμα κι αν η επιστήμη την υποστηρίζει μόνο εν μέρει. Το κόκκινο συνδέεται με το πάθος, τον κίνδυνο και την ταχύτητα, και συχνά θεωρείται τολμηρό και συναισθηματικό, όχι πάντα “λογικό”. Το μπλε προκαλεί αίσθηση ηρεμίας, εμπιστοσύνης και στοχασμού, και συχνά συσχετίζεται με αναλυτική και σκεπτόμενη διάθεση. Το λευκό φέρνει στο νου την τάξη, την καθαριότητα και τη δομή, συνδεόμενο με επαγγελματισμό και προσεκτική εργασία. Το πράσινο παραπέμπει στη φύση, την ανάπτυξη και την ασφάλεια, και θεωρείται ότι ενισχύει την ισορροπία και τη μακροπρόθεσμη σκέψη. Τέλος, το πορτοκαλί συνδέεται με ενέργεια, αφθονία και επιτυχία, και θεωρείται αισιόδοξο και επιχειρηματικό. Παρόλο που καμία απόχρωση δεν καθορίζει το IQ, οι προτιμήσεις χρωμάτων προσφέρουν ενδείξεις για το προσωπικό στυλ και την κοινωνική εικόνα.

Οι καθημερινές επιλογές χρωμάτων επηρεάζουν τον τρόπο που μας αντιλαμβάνονται οι συνάδελφοι, οι δάσκαλοι ή οι εργοδότες. Μπορεί να καθορίσουν ποιος θεωρείται ηγετικός, ποιος λογικός ή ποιος «συναισθηματικός».

Αντί να αναρωτιέστε αν το μπλε σας κάνει πιο έξυπνους, σκεφτείτε πώς τα χρώματα μπορούν να υποστηρίξουν τη συγκέντρωση και την αποτελεσματικότητά σας. Ψυχροί τόνοι όπως μπλε και πράσινο βοηθούν στην εστίαση, ενώ ζεστοί τόνοι όπως κίτρινο ή πορτοκαλί ενισχύουν την ενέργεια και τη δημιουργικότητα.

Το σημαντικότερο είναι να παρατηρείτε ποια χρώματα σας βοηθούν να σκέφτεστε καθαρά, να παραμένετε ήρεμοι και να επικοινωνείτε την προσωπικότητά σας. Το μπλε συχνά υπερισχύει για όσους βλέπουν τον εαυτό τους ως συγκροτημένο και στοχαστικό, εδραιώνοντας τη φήμη του ως η αγαπημένη απόχρωση των ανθρώπων με μέση ή υψηλότερη νοημοσύνη.

Photo credit: @gucci / IG