Στο πλαίσιο της έκθεσης D’un seul souffle, η Γαλλίδα ζωγράφος Claire Tabouret παρουσιάζει τα σχέδια για τα έξι βιτρό που δημιούργησε για την Παναγία των Παρισίων. Οι φυσικού μεγέθους μακέτες των παραθύρων θα εκτίθενται στο μουσείο Grand Palais του Παρισιού μέχρι τις 15 Μαρτίου.

Διαβάστε ακόμη: 7 φωτογραφίες του National Geographic που σημάδεψαν το 2025 

Οι μακέτες παράγονται με τη μέθοδο της μονοτυπίας, μια τεχνική εκτύπωσης που χρησιμοποιεί συχνά η καλλιτέχνης, και εμπλουτίζονται με στένσιλ για τις ροζέτες και τα διακοσμητικά μοτίβα. Η πρόταση της Tabouret, η οποία θα μεταφραστεί σε βιτρό από το φημισμένο εργαστήριο Simon-Marq, απεικονίζει την Πεντηκοστή, όταν το Άγιο Πνεύμα κατέβηκε στους μαθητές του Ιησού. Ενώ οι μορφές στο προσκήνιο εκτελούνται με το εκφραστικό στυλ της ίδιας της Tabouret, το φόντο κάθε παραθύρου παραπέμπει στο αρχικό σχέδιο του Viollet-le-Duc.

Παρόλο που η Tabouret είναι γνωστή για τις φιγούρες της, στα νέα της έργα συνδυάζει σκηνές με ομάδες ανθρώπων και τοπία (μια ταραγμένη θάλασσα, δέντρα που λυγίζουν στους ανέμους) δημιουργώντας μια δυναμική οπτική αφήγηση. Τα χρώματα του γυαλιού (βαθιά κόκκινα, πράσινα και μπλε) αντηχούν την παλέτα των ζωγραφικών της έργων και ταυτόχρονα παραπέμπουν στην παραδοσιακή θρησκευτική τέχνη.

Ο διαγωνισμός και οι αντιδράσεις

Τα νέα βιτρό θα αντικαταστήσουν τα αρχικά παράθυρα του 19ου αιώνα που εγκατέστησαν οι αρχιτέκτονες Eugène Viollet-le-Duc και Jean-Baptiste Lassus, οι οποίοι κέρδισαν την ανάθεση για την αποκατάσταση του καθεδρικού το 1844. Τα αρχικά παράθυρα, που χαρακτηρίζονται από απλές γεωμετρικές μορφές και περιορισμένη παλέτα, δεν υπέστησαν ζημιές στη φωτιά του 2019 που κατέστρεψε τον κεντρικό πύργο και τη στέγη του καθεδρικού ναού. Ωστόσο, ο Γάλλος προέδρος Emmanuel Macron και ο αρχιεπίσκοπος του Παρισιού Laurent Ulrich αποφάσισαν να τα αντικαταστήσουν με έργο σύγχρονου καλλιτέχνη, προκαλώντας την έντονη αντίδραση των πιο συντηρητικών κύκλων. Μάλιστα, μια επιστολή που καλούσε τον Macron να επανεξετάσει την απόφαση συγκέντρωσε περισσότερες από 147.000 υπογραφές. Παρ’ όλα αυτά, το Δεκέμβριο του 2014 διεξήχθη διεθνής διαγωνισμός για την επιλογή ενός σχεδίου για τα νέα παράθυρα, στον οποίο η Claire Tabouret επιλέχθηκε ανάμεσα σε 110 υποψηφιότητες.

«Κάθε φορά που υπάρχει μια νέα καλλιτεχνική παρέμβαση σε ένα ιστορικό κομμάτι του Παρισιού, υπάρχει διαμάχη, και είναι ενδιαφέρον να συμμετέχεις σε αυτή την ιστορία», δήλωσε η Tabouret στην Art Newspaper. «Οι κολόνες του Buren στο Palais-Royal, η Πυραμίδα του I. M. Pei στο Λούβρο, μετατρέπονται αργότερα σε αγαπημένα κομμάτια της πόλης. Η αλλαγή πρέπει να γίνεται με προσοχή, και αυτό το έργο είναι πολύ προσεκτικό, πολύ ήπιο, αρμονικό.», κατέληξε.

Διαβάστε ακόμη: Ποια ελληνική ταινία σημείωσε ρεκόρ εισιτηρίων; 

Η Παναγία των Παρισίων φλέγεται

Η φωτιά που ξέσπασε στις 15 Απριλίου 2019, κατά τη διάρκεια εργασιών αναστήλωσης στο κτίριο κατέστρεψε τη στέγη και τον ιστορικό κεντρικό πύργο, που χρονολογούνταν από τον 19ο αιώνα. Η πυρκαγιά προκάλεσε παγκόσμια συγκίνηση, καθώς η Notre-Dame αποτελεί σύμβολο της γαλλικής και ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς. Μετά το συμβάν, ξεκίνησε μια διεθνής εκστρατεία χρηματοδότησης και δωρεών, η οποία συγκέντρωσε πάνω από 1 δισεκατομμύριο ευρώ για την αναστήλωση του καθεδρικού ναού.

Photo credit: Getty Images