Ένας Benjamin Button με αιτία

Πάντα ντυμένος casual, έδινε μαθήματα διαχρονικού στιλ, χωρίς να προσπαθεί να δείχνει νεότερος. Ο Robert Redford έβαφε τα μαλλιά του μέχρι το τέλος, αλλά έμεινε μακριά από μπότοξ και πλαστικές επεμβάσεις, ένας Benjamin Button με αιτία.
Όλες οι γυναίκες ήταν ερωτευμένες με τον Robert Redford. Δεν ξέρω αν είχαν αφίσα του πάνω από το κρεβάτι τους, αλλά σίγουρα κάπου υπήρχε μία φωτογραφία του καλά κρυμμένη. Μόλις μάθαμε, στις 16 του μηνός, ότι ο ωραίος του σινεμά «έφυγε» από τη ζωή στα 89 του χρόνια, αρχίσαμε να θυμόμαστε τις καλύτερες στιγμές του. Νιώσαμε σαν να χάσαμε έναν φίλο, έναν εραστή, ένα πρότυπο άνδρα που ίσως να μη γεννηθεί ξανά.
Διαβάστε ακόμη: Όταν η Bridget Jones γνώρισε τον James Bond
Ο Robert Redford δεν υπήρξε ποτέ ντεμοντέ. Ανέδειξε τις συμπρωταγωνίστριες του, από την Meryl Streep μέχρι την Barbra Streisand. Δεν μιμήθηκε κακοποιητικές συμπεριφορές, απέφυγε την τοξικότητα της εποχής και δεν μπήκε στη λογική της κόντρας με τον Paul Newman, όταν το δίλημμα ήταν «Ρόμπερτ ή Πολ».
Κι αν αφήσουμε για λίγο τις ταινίες του και σταθούμε στο αποτύπωμα του στη μόδα, στην αισθητική μας, στην κληρονομιά που αφήνει πίσω; Στις φωτογραφίες που βλέπω, χωρίς ρετούς, μόνο με τη φυσική φθορά του χρόνου, ο Redford φοράει ριγέ λευκό πουκάμισο με τα δύο πρώτα κουμπιά ανοιχτά, μανίκια σηκωμένα μέχρι τον αγκώνα, καφέ δερμάτινη ζώνη σε χακί/γκρι παντελόνι και μια ασημένια βέρα στο δεξί. Το 1984, στην ταινία «The Natural», μια μαργαρίτα στο στόμα είναι η λεπτομέρεια που κάνει τη διαφορά.
Τον θυμάμαι πάντα ντυμένο casual, να δίνει μαθήματα διαχρονικού στιλ, χωρίς να προσπαθεί να δείχνει νεότερος. Έβαφε τα μαλλιά του μέχρι το τέλος, αλλά έμεινε μακριά από μπότοξ και πλαστικές επεμβάσεις, ένας Benjamin Button με αιτία. Ήξερε να φοράει ξεβαμμένο τζιν πουκάμισο πολύ πριν την ήσυχη πολυτέλεια, συνήθως μέσα από πουλόβερ, με άναρχο γιακά, κι ένα δερμάτινο, σουέντ πανωφόρι με εσωτερική γούνα.
Δεν θύμιζε σε τίποτα τον Tom Cruise στο «Τop Gun» ή τον Brad Pitt στη μεγάλη οθόνη. Ο Robert Redford δεν έκανε καμία προσπάθεια. Ούτε όταν κρατούσε το χέρι της Mia Farrow, ως «Υπέροχος Γκάτσμπι», το 1974, ντυμένος στα λευκά, με πουλόβερ με κοτσίδες και λαιμόκοψη πάνω από το λευκό πουκάμισο και παντελόνι.
Με τη Natalie Wood φορούσε μαρινιέρα και πάνινα αθλητικά. Χωρίς καμία διάθεση εντυπωσιασμού, προτιμούσε τις ανοιχτόχρωμες αποχρώσεις αλλά και τους συνδυασμούς μπλε, κόκκινου και λευκού. Μπορούσε να φορέσει ένα απλό, λευκό εφαρμοστό t-shirt και να λάμπει στη μικρή ή τη μεγάλη οθόνη. Η φράντζα, τα ατημέλητα μαλλιά, το χαμόγελο, η αλήθεια του.
«Όταν ήμουν παιδί, κανείς δεν μου είπε ποτέ ότι ήμουν όμορφος. Τα μαλλιά μου ήταν κόκκινα και ατίθασα, είχα φακίδες και πολύ μεγάλα δόντια. Δεν άκουσα ποτέ, «είσαι πολύ όμορφος». Αυτό ήρθε πολύ αργότερα και όταν ήρθε δεν ήμουν προετοιμασμένος», είχε πει το 2018.
Πόζαρε χωρίς να ποζάρει. Έραβε κοστούμια στα μέτρα του. Έβαζε ποσέτ στο πέτο. Υποστήριζε σομόν πουκάμισο με γκρι κοστούμι, φορούσε δερμάτινα παπούτσια με φούντες. Τον θυμάστε με τραγιάσκα και τιράντες στην ταινία «The Sting»; Αν απομόνωνες την εκκεντρική γραβάτα και το ριγέ παντελόνι θα νόμιζες ότι έβλεπες παρωδία. Όχι όμως όταν το συγκεκριμένο στιλ το λάνσαρε ο Robert Redford.
Κι αν μιλούσαν τα ρούχα του; Θα ήταν ένα γήινο κοτλέ σακάκι. Ένα καρό πουκάμισο. Ένα μενταγιόν-φυλαχτό. Ντένιμ με ντένιμ πουκάμισο, προτού το τολμήσει κανείς άλλος. Γυαλιά αεροπόρου. Levis με άποψη ακόμη και για το ρεβέρ. Είτε με καουμπόικο outfit, είτε με σμόκιν και γυαλιά μυωπίας στα Όσκαρ, υπήρξε το απόλυτο σύμβολο του αμερικανικού στιλ.
Δεν είναι τυχαίο ότι σχεδιαστές όπως ο Michael Kors και ο Ralph Lauren θέλησαν να μιμηθούν τις επιλογές του και να τις προτείνουν ως lifestyle στους πελάτες τους. Aλλά δεν αρκεί ένα σακάκι για να μεταμορφωθείς σε Υπέροχο Γκάτσμπι.
Διαβάστε ακόμη: Τεχνητή Νοημοσύνη: Η μέρα που πέθανε το modeling
Ηθοποιός, σκηνοθέτης, ίνδαλμα, φιλάνθρωπος, σούπερσταρ, επαναστάτης, θρύλος, σύμβολο της κλασικής, διακριτικής κομψότητας στη διάρκεια της δεκαετίας του 1960 και του 1970. Από ταινίες όπως «Όλοι οι άνδρες του Προέδρου» και «The way we were», ξεχώρισε και με το ροζ κοστούμι που λάνσαρε στο ρομαντικό δράμα του 1974, «Ο Μεγάλος Γκάτσμπι» αλλά και με το τουίντ τζάκετ, στο θρίλερ του 1975 «Τρεις Μέρες του Κόνδορα», μπλε πουκάμισο, ριγέ μάλλινη γραβάτα και τζιν, στιλ που μοιάζει απόλυτα σημερινό.
Ο Robert Redford πέθανε στα 89 του. Είδαμε για μια ακόμη φορά τις ταινίες του, ακούσαμε εμμονικά το σάουντρακ από το «The way we were», τον ερωτευτήκαμε ξανά.
Τον Robert του τότε, που φλέρταρε με τα μάτια, χωρίς να προσβάλει, που ήξερε να φέρεται σε μια γυναίκα, να την φροντίζει…
Η προσωπική μου αγαπημένη σκηνή; Στο «Οut of Africa», με τη μουσική του John Barry. Όταν λούζει τη Meryl Streep με τρυφερότητα και αγάπη. Τι φορούσε; Έχει σημασία; Την αλήθεια του.
Photo credit: IMDb – Creative: Ανδρέας Κωστόπουλος