Αταλάντη Κόκκαλη Μαρτίνου: Αποφασίστε εσείς αν διαθέτει ταλέντο

Όσοι γράφουμε για την τέχνη της Αταλάντης Μαρτίνου, πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί που τονίζουμε το όνομά της, γιατί ένα λάθος είναι απαράδεκτο, μια και το κοινό τη θεωρεί ήδη εξαιρετικά προικισμένη.
Διαβάστε ακόμη: H μυστηριώδης “εξαφάνιση” της Γεωργίας Μαρτίνου
Η Νουνού μεγάλωσε σωστά παιδιά
Ουδείς μπορεί να προβλέψει για το σημερινό αντικείμενο της δουλειάς των μελών της οικογένειας Μαρτίνου, αν η Αθηνά “Νουνού” Μαρτίνου, δεν έπαιζε ολόκληρη την προίκα της στον… “Θανάση”. Όχι στο γνωστό παιγνιόχαρτο, αλλά σε ένα παλιό φορτηγό-πλοίο. Ίσως κάποια από τα παιδιά ή τα εγγόνια της να συνέχιζαν την “αντικερί” του παππού Γιάννη Μαρτίνου, το πιο πιθανόν όμως ήταν να μην απασχολούσαν το πανελλήνιο, όπως σήμερα. Γεγονός είναι πάντως πως η οικογένεια, που αριθμεί σήμερα πάνω από 250 πλοία, παρότι έχει διαρκώς στραμμένα πάνω της τα φώτα της δημοσιότητας, δεν έχει ούτε ένα σκάνδαλο να επιδείξει, ούτε καν την παραμικρή κοινωνική πρόκληση. Ακόμη κι ένα διαζύγιο στην οικογένεια Μαρτίνου λογίζεται ως σκάνδαλο.
Διαβάστε ακόμη: Η Ιουλιέτα του Διαμαντή Λεμού έφυγε νέα από ένα λάθος
Με την Αταλάντη Μαρτίνου πάντως οι πολιτιστικοί υπεύθυνοι του τύπου και του διαδικτύου θα ασχολούνταν σίγουρα. Η μικρή κόρη του Ανδρέα και της Αλεξάνδρας Μαρτίνου (έχει μια μεγαλύτερη αδελφή, την Αλίκη, και ένα μικρότερο αδελφό, τον Κίκο) γεννήθηκε το 1987, τέλειωσε το Κολλέγιο Αθηνών το 2004 και έφυγε για το Πανεπιστήμιο Brown στο Ρόουντ Άιλαντ, με σκοπό να ακολουθήσει καλλιτεχνικές σπουδές, την ίδια ακριβώς διαδρομή που είχε ακολουθήσει και η αδελφή της Αλίκη, έξι χρόνια νωρίτερα. Μόνο που η Αλίκη επέλεξε ως αντικείμενο των σπουδών της τη Φιλοσοφία, ενώ η Αταλάντη Μαρτίνου επέλεξε την Ιστορία της Τέχνης και την Αρχιτεκτονική.
Η Αταλάντη, μετά την αποφοίτησή της το 2007, μετακόμισε στη Νέα Υόρκη για να μελετήσει μόδα στο περιώνυμο Parsons The New School for Design, από το οποίο ολοκλήρωσε τη συλλογή της σε πτυχία το 2008. Την περίοδο της Νέας Υόρκης η Αταλάντη Μαρτίνου έμενε στο δικό της σπίτι, ένα μυθικό διαμέρισμα 180 τ.μ. με μοναδική θέα, στην ευγενή περιοχή Γουέστ Βίλατζ, το οποίο σύμφωνα με δημοσιεύματα αγόρασε η οικογένεια έναντι 4 εκατ. δολαρίων, ενώ παλαιότερα ανήκε στον τραγουδιστή των Depeche Mode, David Graham.
Εμβαθύνοντας στην Τέχνη
Στην οικογένεια που ξεκίνησαν ο Γιάννης Μαρτίνος και η Αθηνά Μεθενίτη είθισται με τα ναυτιλιακά να ασχολούνται αποκλειστικά οι άνδρες. Μέχρι σήμερα, που έχει αναλάβει ήδη η 3η γενιά Μαρτίνων, το “έθιμο” αυτό τηρείται χωρίς εξαιρέσεις. H Αταλάντη Μαρτίνου ούτως ή άλλως δεν ενδιαφερόταν για τα ναυτιλιακά και ξεκίνησε την επαγγελματική της καριέρα ως ασκούμενη στη Ζωγραφική και στη Γλυπτική, δουλεύοντας για τον κατάλογο του Gabriel Orozco, στον “καθεδρικό ναό” της Σύγχρονης Τέχνης, στο νεοϋορκέζικο MOMA, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. To αστείο είναι πως ίσως ήταν η ελληνική ΜΟΜΑ, που έφτιαξε έναν στοιχειώδη δρόμο προς τη Στεμνίτσα, το χωριό απ’ όπου ξεκίνησε ο γενάρχης Ιωάννης Μαρτίνος.
Στη συνέχεια η Αταλάντη εργάστηκε επί δύο χρόνια στον οίκο δημοπρασιών Sotheby’s και στη συνέχεια, για ακόμη μια διετία, ως διευθύντρια της διάσημης για τις μουσειακού τύπου εκθέσεις της Gallery Skarstedt, με εστίαση στους καλλιτέχνες της δεκαετίας του 1980.
Τον Ιανουάριο του 2013 κατέθεσε στην εφορία έναρξη επιτηδεύματος ως “ελεύθερη επαγγελματίας” και απόκτησε βιβλίο και δελτίο παροχής υπηρεσιών! Για ένα διάστημα (μπορεί και έως σήμερα) η Αταλάντη υπήρξε το σκληρότερα φορολογούμενο μέλος της ευρύτερης οικογένειας Μαρτίνου, όσον αφορά τα έσοδά της από τη συγκεκριμένη δραστηριότητα.
To 2019 η Αταλάντη Μαρτίνου ίδρυσε τον ARCH Athens, έναν ανεξάρτητο, μη κερδοσκοπικό χώρο τέχνης με φιλανθρωπικό καθεστώς. Στόχος του ιδρύματος είναι να υποστηρίζει και να διευκολύνει την επαγγελματική εξέλιξη καλλιτεχνών σε όλα τα στάδια της σταδιοδρομίας τους, τόσο μέσω του προγράμματος εκθέσεων, όσο και του προγράμματος παραμονής. Οι εγκαταστάσεις του ARCH Athens βρίσκονται στην περιοχή της Πλάκας κοντά στην Πύλη του Αδριανού και περιλαμβάνουν εκθεσιακό χώρο, εργαστήριο, ανοιχτή και προσβάσιμη σε όλους βιβλιοθήκη και χώρο διαμονής.
Εκτεθειμένη στην κριτική
Όλες οι “επώνυμες” οικογένειες στην Ελλάδα διαθέτουν μηχανισμούς, με τους οποίους ελέγχουν τις πληροφορίες που τους αφορούν και που διαχέονται στο διαδίκτυο. Με μεγάλα δικηγορικά γραφεία να τους εκπροσωπούν, μπορούν να “κατεβάζουν” ιστοσελίδες, αν δημοσίευσαν κάτι που “δεν πρέπει”. Ταυτόχρονα κυκλοφορούν στοιχεία που ωραιοποιούν το προφίλ τους. Αυτή η πρακτική, εν μέρει, ίσως να ισχύει και για την Αταλάντη Μαρτίνου, αν και η εκτίμησή μας είναι ότι δεν συντρέχει λόγος: η κόρη του Ανδρέα και της Αλεξάνδρας Μαρτίνου είναι φύσει συνεσταλμένο άτομο, διακριτικό και ταγμένο να υπηρετεί την τέχνη από πολλές θέσεις.
Ο μοναδικός λόγος που το αναφέρουμε είναι επειδή υπάρχει ένας τομέας όπου δεν μπορούν να παρέμβουν κι αυτός είναι η Τέχνη: όταν ένας “επώνυμος” επιτρέπει να εκτεθεί καλλιτεχνικά, η Αταλάντη Μαρτίνου εν προκειμένω, αναλαμβάνει ταυτόχρονα και το ρίσκο να δεχτεί κριτικές που δεν θα της αρέσουν. Η εικαστική εξειδίκευση της Αταλάντης είναι η ζωγραφική σε πηλό: δημιουργεί με τα χέρια της πήλινα αντικείμενα, γλυπτικά, χρηστικά ή διακοσμητικά, τα οποία στη συνέχεια πωλεί, μέσω εκθεσιακών χώρων ή του διαδικτύου. Άποψή μας είναι πως η τέχνη έχει κάτι να πει, άσχετα με τον βαθμό που αρέσει στον καθένα, και πως σε τελευταία ανάλυση είναι τέχνη και όχι το καπρίτσιο μιας πλούσιας κληρονόμου.
Ο σεισμός της Αταλάντης (και του Ντίνου)
Το Σάββατο 6 Σεπτεμβρίου του 2014 οι Σπέτσες γνώρισαν έναν ηχητικό πανζουρλισμό, που παρόμοιός του δεν είχε ακουστεί ούτε στην πλέον επιτυχημένη Αρμάτα. Κωδωνοκρουσίες, σειρήνες από mega yachts και θαλασσοταξί, από οτιδήποτε μπορούσε να παράξει έντονο ήχο! Στην είσοδο του ναού του Αγίου Νικολάου, μόλις είχαν βγει ο Ντίνος Κόκκαλης έχοντας “εξ ευωνύμων”, στα αριστερά του δηλαδή, την Αταλάντη Μαρτίνου με κατάλευκο, μακρύ νυφικό του Elie Saab, με κεντημένο μπούστο και ανοικτή πλάτη. Στο προαύλιο τους χειροκροτούσανν και τους πετούσαν ρύζι τα πιο ηχηρά ονόματα της ελληνική κοινωνίας. Ήταν η μεγαλύτερη συσσώρευση πλούτου που έχει καταγραφεί ποτέ σε ελληνοορθόδοξο ναό. Οι γνωρίζοντες τον αποτιμούν σε μερικές δεκάδες δισεκατομμυρίων. Ακολούθησε δείπνο και πάρτι στην παραλία της Αγίας Παρασκευής, το οποίο είχαν επιμεληθεί η Ελένη Κόκκαλη και η Αλεξάνδρα Μαρτίνου, οι δύο συμπεθέρες.
Η πλέον συγκινητική στιγμή του γάμου υπήρξε η πρόποση της γιαγιάς της νύφης Νουνούς Μαρτίνου, που ευχήθηκε και ήπιε στην αγάπη των δύο παιδιών.
Παρότι η ένωσή τους χαρακτηρίστηκε “ο γάμος της δεκαετίας”, τόσο η Αταλάντη Μαρτίνου όσο και Ντίνος Κόκκαλης είναι δύο απλοί νέοι άνθρωποι, που αποφεύγουν τις κοσμικότητες, τον φακό και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Γι’ αυτό και δεν υπάρχει καταγραφή της πανέμορφης κορούλας τους που απόκτησαν τον αμέσως επόμενο χρόνο, μετά τον γάμο.
Photo credit: Getty images / instagram / Σίσσυ Μόρφη