Ο ντοκιμαντερίστας φωτογράφος Martin Parr, ο οποίος αποτύπωσε χιουμοριστικά τις ιδιαιτερότητες του βρετανικού έθνους, πέθανε σε ηλικία 73 ετών. Είχε διαγνωστεί με καρκίνο τον Μάιο του 2021. Σε δήλωση του Martin Parr Foundation την Κυριακή 7 Δεκεμβρίου αναφερόταν: «Με μεγάλη μας λύπη ανακοινώνουμε ότι ο Martin Parr πέθανε χθες στο σπίτι του στο Bristol. Αφήνει πίσω τη σύζυγό του Susie, την κόρη του Ellen, την αδελφή του Vivien και τον εγγονό του George. Η οικογένεια ζητά ιδιωτικότητα αυτή τη στιγμή. Το Martin Parr Foundation και η Magnum Photos θα συνεργαστούν για να διαφυλάξουν και να μοιραστούν την κληρονομιά του Martin. Περισσότερες πληροφορίες θα ακολουθήσουν εν ευθέτω χρόνω. Ο Martin θα μας λείψει πολύ.»

Διαβάστε ακόμη: Η Μαρίνα Βερνίκου, τα ταξίδια και το ατέρμονο κυνήγι του ήλιου 

Ο χρονικογράφος της καθημερινότητας

Γεννημένος το 1952, αποφάσισε από νωρίς να γίνει φωτογράφος, εμπνευσμένος από τον παππού του. Σπούδασε στο Manchester Polytechnic και εργάστηκε για δύο σεζόν στο Butlin’s μαζί με τον Daniel Meadows, όπου τον επηρέασαν οι έντονα χρωματισμένες καρτ ποστάλ του John Hinde. Στη συνέχεια έζησε στο Hebden Bridge φωτογραφίζοντας θρησκευτικές κοινότητες, πριν γνωρίσει τη σύζυγό του Susan Mitchell και μετακομίσουν στη δυτική Ιρλανδία, όπου εξέδωσε έργα όπως το Bad Weather (1982). Η καθοριστική του δουλειά όμως ήρθε το 1986 στο Wallasey του Merseyside: το The Last Resort, εμπνευσμένο από Αμερικανούς φωτογράφους όπως οι Joel Meyerowitz και Stephen Shore, όπου αποτύπωσε με ζωηρά χρώματα και αδυσώπητη ειλικρίνεια τις διακοπές της εργατικής τάξης στο παραθαλάσσιο θέρετρο του Μέρσεϊσαϊντ.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Martin Parr (@martinparrstudio)

Κατά τη δεκαετία του ’80, καθώς η εποχή της Margaret Thatcher άλλαζε τη χώρα, ο Parr μετακόμισε στο Bristol και στράφηκε στη μεσαία τάξη, δημιουργώντας το The Cost of Living (1989). Τη δεκαετία του ’90 έγινε πιο διεθνής με έργα όπως Small World και Common Sense. Το 1994 έγινε μέλος του Magnum Photos, προκαλώντας αντιδράσεις λόγω του μη-παραδοσιακού του στυλ, αλλά τελικά υπηρέτησε ως πρόεδρος του πρακτορείου από το 2014 έως το 2017. Το 2014 ίδρυσε το Martin Parr Foundation, σημαντικό κέντρο για τη βρετανική και ιρλανδική φωτογραφία.  Με το οξύ, ανθρωπολογικό του βλέμμα πάνω στην παγκόσμια καταναλωτική μανία, τη βρετανική ταξική ζωή και την κουλτούρα της αφθονίας, το έργο του άφησε το αποτύπωμά του γιατί προκαλούσε ανάμεικτα συναισθήματα: χιούμορ, συμπάθεια, αποστροφή.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Martin Parr (@martinparrstudio)

Διαβάστε ακόμη: Το χριστουγεννιάτικο μενού της βασιλικής οικόγενειας | Ποια πιάτα αποφεύγουν

Η σχέση με την Ελλάδα και το «κλικ» στην Ακρόπολη

Η Ελλάδα βρισκόταν σταθερά στον φωτογραφικό χάρτη του Martin Parr. Ήδη από το 1991, στο πλαίσιο του εμβληματικού του έργου «Small World», είχε στρέψει τον φακό του στους επισκέπτες που συνωστίζονταν στην Ακρόπολη. Ο Parr αποτύπωσε τον ιερό βράχο όχι ως ιερό μνημείο, αλλά ως κεντρικό σταθμό του μαζικού παγκόσμιου τουρισμού, εστιάζοντας στην ισοπέδωση της εμπειρίας. Στις φωτογραφίες του, το αρχαίο τοπίο επισκιάζεται από την τουριστική πραγματικότητα: selfies, γκρουπ, αντηλιακά και μπουκάλια νερού, αναδεικνύοντας τη στιγμή που το ιστορικό σύμβολο μετατρέπεται σε εμπορικό προϊόν. Αυτή η καταγραφή του «ιερού» που γίνεται «καθημερινό» είχε προφητική διάσταση για την Ελλάδα, υπογραμμίζοντας την παγίδευση της ταυτότητάς της ανάμεσα στη μαζική εκμετάλλευση και την ανάγκη διατήρησης της κληρονομιάς της.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Martin Parr (@martinparrstudio)

«Δεν θυμάμαι πότε ήρθα για πρώτη φορά στην Ελλάδα, έχω έρθει κάμποσες φορές, όχι πάρα πολλές, έτσι δεν έχω τραβήξει πολλά πράγματα στην Ελλάδα. Είναι μία από τις χώρες που θα ήθελα να είχα φωτογραφίσει περισσότερο, αλλά δεν μπορείς να είσαι παντού. Μου αρέσει η Ύδρα, το νησί είναι πολύ όμορφο. Έχω πάει αρκετές φορές τα τελευταία χρόνια, αλλά σου είπα ότι δεν κουβαλάω πάντα μαζί μου τη φωτογραφική μηχανή. Έχω πάει σε αρκετά νησιά όλα τα χρόνια που επισκέπτομαι την Ελλάδα, αλλά δεν έχω κάνει μια πραγματική σειρά από φωτογραφίες. Έχω συμπεριλάβει την Ακρόπολη σε φωτογραφικό μου πρότζεκτ, που είναι εύκολο, δεν ήθελε και πολλή σκέψη, και παρότι είναι μια παλιά εικόνα, ακόμη φαίνεται να λειτουργεί.», είχε δηλώσει στη LiFO.

«Ο τουρισμός είναι μια τεράστια βιομηχανία. Η Ελλάδα ωφελείται πάρα πολύ από τον τουρισμό, είναι μία από τις βασικές της επιχειρήσεις όσον αφορά την εργασία και το εισόδημα, έτσι δεν είναι; Δεν μπορείς εύκολα να πεις αν είναι κάτι καλό ή κάτι κακό. Ωστόσο, στις μέρες μας, μετά την κρίση, ολόκληρη η βιομηχανία πήγε εκεί, στον τουρισμό, και οι άνθρωποι καταναλώνουν μέρη, συνωστίζονται όπου πάνε οι πολλοί και το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνουν είναι να βγάλουν φωτογραφίες, συμπεριλαμβανομένων των σέλφι», κατέληξε.

Photo credits: @martinparrfdn/Instagram