Το μήνα που μόλις μας αποχαιρετήσαμε, παρακολουθήσαμε το 1ο Greek Fashion Festival, το οποίο, σύμφωνα με τον Γιώργο Ελευθεριάδη, αντιπρόεδρο της Ελληνικής Ένωσης Σχεδιαστών Μόδας, δημιουργήθηκε επειδή “θεωρούσαμε πως ό,τι συμβαίνει αυτήν τη στιγμή δεν καλύπτει τις ανάγκες του χώρου. Υπάρχει μια εβδομάδα μόδας που κάνει την προσπάθειά της, αλλά η αλήθεια είναι ότι δεν έχουμε καταφέρει να βρούμε τον ρυθμό που θα έπρεπε να έχουμε. Κάποτε οι Έλληνες σχεδιαστές έκαναν θραύση στο εξωτερικό…”.

Σήμερα οι Έλληνες σχεδιαστές -η πλειοψηφία τους, για να είμαστε δίκαιοι-, κάνουν θραύση στο εσωτερικό, στις πρωινές και στις μεσημεριανές εκπομπές, σε διαγωνισμούς μόδας και ομορφιάς. Προσέξτε κριτική προσέγγιση του γνωστού σχεδιαστή Νίκου Αποστολόπουλου για τον έτερο σχεδιαστή Άγγελο Μπράτη: “Δεν νομίζω ότι είναι συνάδελφός μου, είναι μία τοπική μοδίστρα”.

Αν ξεπεράσουμε τον ομοφοβικό χαρακτηρισμό, προφανώς ο κ. Αποστολόπουλος έχει ζηλέψει τα μάλα από το γεγονός πως ο Άγγελος Μπράτης έχει εξασφαλίσει σταθερή προβολή και μηνιάτικο από το Greece’s Next Top Model 2025, το “πιο αγαπημένο fashion project”, όπως του αρέσει να αυτοαποκαλείται. Στην κριτική επιτροπή του συμμετέχουν αρκετοί άλλοι “άνθρωποι της μόδας”: ο Λάκης Γαβαλάς, ως fashion expert, ο Έντι Γαβριηλίδης ως fashion consultant και η Ζενεβιέβ Μαζαρί ως… creative director. Από που κι ως που, ίσως αναρωτηθείτε, όμως από το βιογραφικό της σύμφωνα με το Star, το κορίτσι μετανάστευσε στον Καναδά για να σπουδάσει Fashion & Design, περπάτησε πολλές πασαρέλες ως μοντέλο, δούλεψε άγνωστον που ως junior fashion editor και, τέλος, ως φωτογράφος μόδας, όπου “και κατάφερε φωτογραφίες της να δημοσιευτούν σε πολύ διάσημα περιοδικά παγκοσμίου φήμης”. Αφήστε που η γιαγιά της, όπως φημολογείται ήταν Γαλλίδα… Προφανώς κάποιες αντίστοιχες επιτυχίες θα πρέπει να είχε και στον χώρο της εστίασης, ώστε να την επιλέξουν και ως παρουσιάστρια – μετρ στην εκπομπή First Dates.

Στο 1ο Greek Fashion Festival, παρευρέθηκαν και χαιρέτησαν, κυρίως, όμως φωτογραφήθηκαν και πολλοί άλλοι άνθρωποι της ελληνικής μόδας, όπως ο Περικλής Κονδυλάτος, σχεδιαστής κοσμημάτων και παίκτης του Survivor (δεν γνωρίζω με ποια σειρά συστήνεται) και ο Άρης Καβατζίκης, σχολιαστής πρωϊνών και απογευματινών εκπομπών. Αυτός είναι λοιπόν ο μικρόκοσμος της ελληνικής μόδας, ο ίδιος κι απαράλλακτος με του Athens Fashion Week, όπου εμπλεκόμενοι με τα πίτουρα κινδυνεύουν από τις κότες, ακόμη και σοβαροί σχεδιαστές, όπως ο Βασίλης Ζούλιας ή η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Σχεδιαστών, Ορσαλία Παρθένη.

“Κάποτε οι Έλληνες σχεδιαστές έκαναν θραύση στο εξωτερικό…”. Είναι χαρακτηριστικό της φυλής μας να ωραιοποιούμε και να θεοποιούμε ακόμη ανθρώπους (όπως και να τους αποκαθηλώνουμε αργότερα σε χρόνους Hussein Bolt). Ο μοναδικός Έλληνας σχεδιαστής που έκανε θραύση στο εξωτερικό ήταν ο Jean Desses, ένας όντως τεράστιος σχεδιαστής μόδας, ο οποίος όμως ακολούθησε τη διαδρομή Αίγυπτος – Γαλλία – Ελλάδα, όπου στην Ελλάδα ήλθε αφότου έκλεισε τον οίκο του.

Ένα άλλο μεγάλο όνομα ήταν ο Γιάννης Τσεκλένης, o οποίος τις εποχές που ξεκίνησε να “πουλάει” το brand “Ελλάδα”, άνοιξε μεν μια σειρά από μπουτίκ στις ΗΠΑ, χωρίς όμως να “κάνει θραύση”. Ο Billy Bo βρέθηκε στην Αμερική, αλλά τον πρόλαβε ο θάνατος, ενώ ο Δημήτρης Παρθένης, πατέρας της Ορσαλίας, πρόλαβε να αποβιβάσει το label του στις ομώνυμες μπουτίκ του στη Νέα και στο Λος Άντζελες.

Στη Γαλλία για να δηλώσει κάποιος “σχεδιαστής” πρέπει να τηρεί διάφορες προϋποθέσεις, ενώ για να διευκρινίσει “υψηλής ραπτικής” οφείλει να παρουσιάζει δύο συλλογές ετησίως, με μίνιμουμ τάδε δημιουργίες η καθεμία και να απασχολεί στον οίκο του τουλάχιστον 50 εξειδικευμένους τεχνίτες. Στην Ελλάδα, όπως και σε οποιοδήποτε σχεδόν άλλο επάγγελμα, χρειάζεται απλώς να το δηλώσει: στην Κατερίνα Καινούργιου, στο GNTM, στο Survivor και αυτομάτως λογίζεται ως τέτοιος.

Από τους Έλληνες σχεδιαστές λείπει πρωτίστως η ταπεινότητα. Ο Έντι Γαβριηλίδης, 36 ετών, όπως αναφέρει η σελίδα του GNTM στο Star “έχει ιδρύσει δική του εταιρεία, που συνεργάζεται με διεθνείς οίκους και designers στον σχεδιασμό και την παραγωγή ενδυμάτων. Έχει συνεργαστεί με οίκους όπως ο Alexander McQueen και Tom Ford, αλλά και με προσωπικότητες όπως οι Lady Gaga, Lindsay Lohan…”. Τέτοιο ταλέντο και να μην το είχαμε υποψιαστεί, όσο έκανε όλα αυτά τα θαυμαστά; Θα θέλαμε όντως κάποια στιγμή να ακούγαμε πώς “μαθήτευσε στον Alexander McQueen” ή ακόμη και πως “το πρώτο πράγμα που μου ζήτησε ο Alexander, ήταν να του φτιάξω ένα φλιτζάνι τσάι”, όπως δηλώνουν για τους τεράστιους μέντορές τους, πολλά μεγάλα σημερινά ονόματα στο χώρο της υψηλής ραπτικής. Δεν γίνεται οι νεαροί Έλληνες wannabee σχεδιαστές, ανεξαρτήτως ταλέντου, να “συνεργάζονται” και οι αντίστοιχοι ξένοι να τους φτιάχνουν τσάγια και καφέδες, ανάμεσα σε όλα τα άλλα.

Οι άνθρωποι της “νέας ελληνικής μόδας” θα πρέπει να ξεφύγουν από τον θανατηφόρο εναγκαλισμό της τηλεόρασης, όπου δημιουργίες και μασαζοκαλσόν “έσονται οι δύο εις σάρκαν μία”.

Ή να πρέπει να αξιολογήσουν μια κοπέλα όπου της έδωσαν 200 ευρώ για να ψωνίσει από το Μπουρνάζι, μια εμφάνιση που να ανταποκρίνεται σε μία “πρόσκληση για τσάι από τη βασίλισσα” (πιστέψτε με, το είδα με τα μάτια μου)!