«Είκοσι τρόποι για να ντύνεσαι σαν σούπερ ήρωας», διάβασα στον τίτλο αφιερώματος βρετανικής εφημερίδας. «Δεν είναι επικίνδυνη αποστολή», ήταν η επεξήγηση χωρίς να υπάρχει άλλο κείμενο στη σελίδα. Μόνο φωτογραφίες από ρούχα και αξεσουάρ για τους άνδρες που θέλουν να προσέχουν το ντύσιμο τους, να επενδύουν στην ήρεμη πολυτέλεια ό,τι κι αν μπορεί να σημαίνει αυτό, να μεταμορφώνονται σε ήρωες με κόκκινη μπέρτα, να αντιστέκονται στο σπανάκι του Ποπάι ή τα μαγικά φιστίκια του σούπερ Γκούφι.

Ζούμε στην εποχή των «χρυσών» συμβουλών. Αναζητάμε διαρκώς πως να γίνουμε καλύτεροι, να τρώμε πιο υγιεινά, υπαγορεύουμε στο ChatGPT ακόμη και πως να δένουμε τα κορδόνια μας, την γραβάτα μας, πως να …αναπνέουμε.

Υπάρχουν στα αλήθεια επικίνδυνες αποστολές; Kαι τι σχέση μπορεί να έχουν με την καθημερινότητα μας; Δεν χρειάζεται να δούμε ένα ρεπορτάζ αγοράς για να το αποκωδικοποιήσουμε. Άλλα βλέπουμε στα περιοδικά ή στα sites και άλλα στον δρόμο. Στο σινεμά. Στα εστιατόρια. Στο αεροδρόμιο. Στο απέναντι γραφείο.

Σε μια παράλληλη ζωή, στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών, ο Τom Cruise εμφανίστηκε με νεανικό σύνολο και κοστούμι για τις ανάγκες της προώθησης του «Mission Impossible: Τhe Final Reckoning». Ως ο απόλυτος σταρ του Χόλιγουντ και κασκαντέρ μαζί. Από τον Pedro Pascal και τον Joaquin Phoenix μέχρι τον Robert de Niro οι εκκεντρικές, όπως και οι συντηρητικές εμφανίσεις είναι στο πρόγραμμα. Σουέντ καφέ τζάκετ σε στιλ Aviator αλλά και πανωφόρι που θυμίζει την εποχή του «Top Gun» με γούνινο κολλάρο και γυαλιά ηλίου με καθρέφτη.

Και τι φοράει τελικά ένας σύγχρονος σούπερ ήρωας; Ή έστω τι κρύβει στη ντουλάπα του; Μπορώ να καταγράψω ό,τι είδα στην καλαίσθητη σελίδα του περιοδικού. Λινό πουκάμισο σε πράσινη απόχρωση, ασημένια μανικετόκουμπα, μαύρο κλασικό τι-σερτ αλλά και μαύρο γιλέκο της Prada με πολλές τσέπες, από τη σειρά Re-Nylon.

Έχει και σχοινί για αναρρίχηση σε ασορτί απόχρωση με το πουκάμισο, αδιάβροχη τσάντα για μια μίνι απόδραση, δερμάτινα μποτάκια Gore-Tex, χρονογράφο από ατσάλι ή ακόμη καλύτερα vintage Casio του 1994, cargo παντελόνι με τσέπες για μοντέρνους «κομάντο». Και γκρι μάλλινο κοστούμι σε στρετς γραμμή για να μην τσαλακώνει. Σουέντ σακάκι σε στιλ σαφάρι. Γάντια από νεοπρέν. Γυαλιά ηλίου σε στιλ μάσκα. Άρωμα που λίγοι γνωρίζουν την ονομασία του.

Ένα σούπερ ήρωας δεν γερνάει ποτέ. Βρίσκεται σε ετοιμότητα σε μια κουλτούρα που ανησυχεί για τα πάντα: ακραία καιρικά φαινόμενα, πολιτικές συγκρούσεις, ψυχολογική φθορά.

Η οικονομία κάνει κι εκείνη αισθητή την παρουσία της. Ο πληθωρισμός μείωσε τις παρορμητικές αγορές και ώθησε τους καταναλωτές σε λιγότερα και ακριβότερα κομμάτια ως «επένδυση». Ένα παντελόνι του Rick Owens «υπόσχεται» χρόνια ζωής, το ίδιο και το γιλέκο Re‑Nylon της Prada από ανακυκλωμένο πλαστικό.

Παραδόξως, η κάπα λειτουργεί σαν πανό και συνώνυμο της «αργής» μόδας: ξαναχρησιμοποιώ ό,τι υπάρχει, αλλά ταυτόχρονα γίνεται και η «καθημερινή» μου «πανοπλία». Το στιλ θολώνει τα φύλα—κολάν κάτω από σακάκι, πλατφόρμες‑αρβύλες έως νούμερο 48—και προσκαλεί όποιον έχει κάμερα να μπει στο καρέ.

Εμπόριο, ακτιβισμός και θέαμα. Χόλιγουντ και ήρωες κατά λάθος. Τα brands σπεύδουν να εκμεταλλευτούν το momentum. Η Zegna λανσάρει σειρά σαφάρι με αποσπώμενο γιακά και η βρετανική εταιρία Haeckels το άρωμα Formerly Known As, που «μυρίζει καταπακτή υποβρυχίου».

Ίσως ο φόβος να ενώνει τις κάπες των σύγχρονων ηρώων. Αν ο κόσμος θυμίζει κινηματογραφικό στούντιο, βγαίνεις από το σπίτι με κοστούμι και κράνος. Ολόκληρες πόλεις ανατινάζονται στην οθόνη. Οι εκρήξεις μοιάζουν ολοένα και πιο κοντά. Ίσως το μήνυμα να είναι τελικά η συνειδητοποίηση ότι το ρούχο δεν είναι μόνο έκφραση αλλά και εξοπλισμός, κομμάτι κιτ επιβίωσης της πόλης, δίπλα σε powerbank και ασύρματα ακουστικά. Στην Εποχή της Μόνιμης Κρίσης, αυτή μπορεί να είναι η πιο προσιτή μορφή ηρωισμού που επιτρέπει η καθημερινότητα.

Η στολή του σούπερ ήρωα παύει να είναι αποκλειστική προνόμιο των κόμικς και γίνεται πηγή έμπνευσης για την καθημερινή εμφάνιση. Το πολυχρηστικό γιλέκο, οι μπότες με την ανθεκτική σόλα, τα αδιάβροχα και ανθεκτικά υφάσματα, το σχοινί αναρρίχησης που φοριέται ως αξεσουάρ, γίνονται κομμάτια που προσδίδουν μια αίσθηση ετοιμότητας και αυτοπεποίθησης.

Μια τάση που αντικατοπτρίζει μια κοινωνική ανάγκη. Η τάση για «hero looks» μπορεί να καταντήσει απλά μια μόδα χωρίς βάθος, ένα παιχνίδι με υφάσματα και χρώματα. Όμως, όταν η στολή συνοδεύεται από στάση ζωής, τότε αποκτά πραγματική δύναμη. Και όπως κάθε δημοφιλής ιστορία σούπερ ηρώων, το πιο σημαντικό είναι το ταξίδι και όχι η στολή. Για κάθε Superman, Spiderman και Batman, υπάρχει ένας ήρωας που φοράει ακόμη γυαλιά μυωπίας.