Για χρόνια, ο κόσμος της πολυτέλειας ήταν σε λήθαργο. Ο Karl Lagerfeld σχεδίαζε για τους οίκους Chanel και Fendi, όπως και την προσωπική του επωνυμία και κανείς δεν σκεφτόταν ποιος θα τον διαδεχτεί. Ήταν η εποχή του Ralph Lauren, του Giorgio Armani, της Miuccia Prada, του Valentino, του Gianni Versace και όλων των «μεγάλων» που έχτισαν αυτοκρατορίες και παρέμειναν στο πόστο τους. Oρισμένοι, ακόμη και σήμερα.

Η εποχή άλλαξε. Μαζί και οι απαιτήσεις. Όσο ευρηματικός, πολυτάλαντος, δραστήριος και αν είναι ένας σχεδιαστής, ένας δημιουργός, ένας καλλιτεχνικός διευθυντής, μπορεί να ακυρωθεί σε μια νύχτα, να μεταπηδήσει σε έναν διαφορετικό ρόλο, να θεωρείται περιζήτητος, να εξαφανιστεί.

Τουλάχιστον δεν πλήττουμε και διατηρείται το σασπένς. Οι μουσικές καρέκλες στον κόσμο της πολυτέλειας φέρνουν αλλαγές, με σχεδιαστές που δοκιμάζουν ρόλους και απόρριψη, ιστορικούς οίκους που μένουν ακέφαλοι και καταναλωτές που προσπαθούν να αποστηθίσουν ετικέτες, βιογραφικά, αποχαιρετιστήριους λόγους, αλλά και να προφέρουν σωστά ονόματα που δεν γνώριζαν μέχρι χθες.

Θέλετε να μάθετε τι συνέβη μέσα σε μία εβδομάδα;

Η Donatella Versace ανακοίνωσε ότι δεν θα είναι πια creative director στον οίκο Versace, 27 χρόνια μετά. «Ήταν η μεγαλύτερη τιμή της ζωής μου να συνεχίσω την κληρονομιά του αδελφού μου, Gianni. Αυτός ήταν η ιδιοφυία, αλλά ελπίζω να έχω λίγο από το πνεύμα και την επιμονή του», είπε.

Θα την διαδεχτεί ο Dario Vitale που εργαζόταν μέχρι πρότινος στον οίκο Miu Miu της Miuccia Prada. Αλλά προτού προλάβουμε να …πενθήσουμε την απώλεια της αδερφής του Gianni Versace στη βιομηχανία μόδας, ήρθε και άλλη ανακοίνωση. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Balenciaga, Demna Gvasalia θα σχεδιάζει πλέον για τον ιστορικό οίκο Gucci. Και ο Sabato De Sarno που ήταν ο κύριος Gucci για λιγότερο από δύο χρόνια, πήγε σπίτι του. Μέχρι νεωτέρας. Χωρίς να μάθουμε ποτέ τον λόγο. Πτώση στις πωλήσεις; Έλλειψη έμπνευσης; Ασυμφωνία χαρακτήρων;

Τώρα οι άνθρωποι του χώρου βάζουν στοιχήματα για το ποιος ή ποια θα αναλάβει τα ηνία στον Balenciaga. Έχει ακουστεί το όνομα του Pieter Mulier που σχεδιάζει για τον Alaia. Και ποιο θα είναι το μέλλον για τον Jonathan Anderson που αποχώρησε από τον Loewe 11 χρόνια μετά ενώ είχε πλέον πετύχει στόχους όχι μόνο στη μόδα αλλά και στον κόσμο του design; «Ο δικός μου κύκλος έφτασε στο τέλος του, η ιστορία της Loewe θα συνεχιστεί για πολλά χρόνια ακόμα, και θα παρακολουθώ με περηφάνια τον καταπληκτικό ισπανικό οίκο που κάποτε αποκαλούσα σπίτι μου», δήλωσε.

Mπερδευτήκατε; Κι εμείς. Οι αναπάντεχες αποχωρήσεις είναι στο πρόγραμμα. Πρόσφατα ο Kim Jones υπέβαλε την παραίτησή του από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή της ανδρικής μόδας στον οίκο Dior. Για να δηλώσει, όπως κάνουν όλοι, πως ήταν «μεγάλη τιμή» για τον ίδιο να εργαστεί για τον ιστορικό οίκο.

Οι μουσικές καρέκλες συνεχίζονται

Ποιος θα αντέξει; Θα φανεί στο χειροκρότημα. Και στις πωλήσεις. Η Louise Trotter αποχώρησε από τον οίκο Carven για να βρεθεί στον οίκο Bottega Veneta. Λίγο μετά προσπαθούσαμε να καταλάβουμε ποιος είναι ο Matthieu Blazy που θα γίνει Karl στη θέση του Karl, σχεδιάζοντας πλέον για τον απόλυτο οίκο της ακραίας πολυτέλειας, τον οίκο Chanel, χωρίς να έχουμε δει ακόμη δείγμα της δουλειάς του για να τον κρίνουμε. Θα ξέρουμε τον Οκτώβριο.

Ο Alessandro Michele που έκοβε πατρόν για τον Gucci, τώρα σχεδιάζει για τον Valentino. Η Sarah Burton που έγινε γνωστή από τη θητεία της στον οίκο McQueen, τώρα συστήνεται ως σχεδιάστρια του Givenchy. Και ο John Galliano αποχαιρέτησε το Maison Margiela μετά από σχεδόν Simon Belotti (ο οποίος έχει εργαστεί στους Dolce&Gabbana και στον Gucci) αναλαμβάνει να σχεδιάζει ρούχα και αξεσουάρ για τον οίκο της Jil Sander. Κι έζησαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα;

Μην βιάζεστε. Σύμφωνα με τη Donatella Versace, η οποία, δηλώνει νηφάλια εδώ και 20 χρόνια, ως βασίλισσα ενός brand που μεταφράζεται σε 2 δις δολάρια, «σήμερα ένας σχεδιαστής είναι τόσο καλός, όσο και η τελευταία του συλλογή. Πρέπει να αποδεικνύεις τον εαυτό σου κάθε σεζόν. Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, η μόδα θυμίζει πεδίο μάχης. Ένα σύγχρονο brand πρέπει να αλλάζει. Χρειάζεσαι φρέσκια σκέψη, φρέσκα μάτια και να μπορείς να ακούς τους ανθρώπους», είπε στα αγγλικά με ιταλική προφορά. Ή αλλιώς, the show must go on.