Η τεχνητή νοημοσύνη κόβει πατρόν
H μόδα ανέκαθεν φλέρταρε με το μέλλον ως καθρέφτης της εποχής της. Σήμερα, ο νέος της συνομιλητής είναι η τεχνητή νοημοσύνη (AI) — μια σχέση που προκαλεί ενθουσιασμό, ανησυχία και ατέλειωτες συζητήσεις.
Ο Andre Courreges και ο Paco Rabanne σχεδίαζαν ήδη από τη δεκαετία του ’60 φουτουριστική μόδα για την Jane Fonda ως «Barbarella» και τους κλώνους της, την ίδια στιγμή που ο Pierre Cardin σχεδίαζε για το Διάστημα και τις γυναίκες που αγαπούσαν και τις 50 αποχρώσεις της ασημένιας στολής. Και το 2025; Η τεχνητή νοημοσύνη είναι ο φόβος και ο τρόμος δημιουργών και καταναλωτών, μαζί και άλλοθι για πειραματισμό, με τον Donald Trump να σκηνοθετεί το παραμύθι της πολυτέλειας made in USA.
Δείτε ακόμη: Gen Z: Το εργασιακό dress code σε κρίση
Κι εμείς τι θα πρέπει να κάνουμε; Να ρισκάρουμε, να ακολουθήσουμε το ένστικτο μας ή να επιμείνουμε στις παραδοσιακές λύσεις; Μόλις διάβασα ότι ένας κολοσσός της μόδας του δρόμου, η H&M, θα ξεκινήσει να χρησιμοποιεί μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης. Δηλαδή; Δεν θα ξαναδούμε την Gisele Bundchen και την Gigi Hadid να ποζάρουν χαμογελαστές με τζιν; Γιατί στους οίκους της υψηλής πολυτέλειας τα χαμόγελα απαγορεύονται αυστηρά.
Σκέφτομαι και τα πατρόν. Ποιος θα τα σχεδιάζει; Ποιος θα υλοποιεί τα σχέδια; Οι επιδείξεις μόδας, τα δοκιμαστήρια, οι βιτρίνες, οι ντουλάπες μας, γίνεται ο εφιάλτης στο δρόμο με τις κρεμάστρες σαν ένα θηρίο που ζωντανεύει με χρώματα, μαύρο σαν βάση, και τον Φράνκενστάιν σε νέες περιπέτειες.

Mathilda Gvarliani
Μπορεί και όχι. Οι φιλόδοξες καμπάνιες μόδας που δείχνουν το μέλλον της τεχνητής νοημοσύνης έχουν ήδη ξεκινήσει. Το Mango το τόλμησε. Η Levis και ο Hugo Boss έχουν επίσης πειραματιστεί με την τεχνολογία. Ο ιστορικός οίκος Gucci το δοκίμασε. Μπορεί και όχι. Γιατί έχουμε αρχίσει να μην πιστεύουμε πια και αυτά που βλέπουμε. Έχουμε δει «ψεύτικες» διαφημίσεις, με «ψεύτικα» μοντέλα, και «ψεύτικες» υποσχέσεις. Σαν μια ταινία επιστημονικής φαντασίας που δεν είχαμε καταλάβει ότι αναζητά κομπάρσους και πρωταγωνιστές.
Η H&M αποκάλυψε ότι θα δημιουργήσει AI «δίδυμα» 30 μοντέλων με σκοπό να τα χρησιμοποιήσει σε αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με την άδεια του μοντέλου. Έχουν ήδη συνεργαστεί με μοντέλα όπως η Vilma Sjoberg και η Mathilda Gvarliani. Στο πλαίσιο της συμφωνίας, κάθε μοντέλο θα μπορεί να κλείνει τη …δίδυμη αδελφή της για φωτογραφήσεις σε διαφορετικά πρότζεκτ. Η Mathilda Gvarliani δήλωσε πως η Mathilda 2 θα είναι «σαν εμένα, χωρίς το jet-lag».
Κι εμείς δεν θα καταλάβουμε τίποτα. Αν και σε ορισμένες περιπτώσεις θα υπάρχει υδατογράφημα, για αποφυγή παρεξηγήσεων. Με τόσα φίλτρα και ρετούς, αυτή θα μπορούσε να είναι η αρχή μιας επανάστασης. Ενός ριάλιτι σε συνέχειες με λαμπερά πρόσωπα. Με φωτογραφήσεις χωρίς φωτογράφους. Κι εξώφυλλα χωρίς κάμερα. Το avatar δεν κουράζεται, δεν ταξιδεύει, δεν αρρωσταίνει. Είναι πάντα διαθέσιμο. Και πάντα τέλειο.
Δείτε ακόμη: Τι περιέχουν τα ρούχα μας; Ώρα να μιλήσουμε για “καθαρή μόδα”
Αυτό οδηγεί σε μια νέα, αντιφατική πραγματικότητα. Από τη μία, η χρήση AI μπορεί να εξοικονομήσει πόρους, να περιορίσει τα έξοδα, να αυξήσει την αποδοτικότητα και να μειώσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Μια ΑΙ καμπάνια δεν απαιτεί αεροπορικά εισιτήρια, μακιγιάζ ή ενοικίαση στούντιο. Από την άλλη, τι γίνεται με τους ανθρώπους πίσω από τα παρασκήνια; Φωτογράφοι, μακιγιέρ, κομμωτές, σκηνογράφοι, βλέπουν τον ρόλο τους να αλλάζει ή ακόμα και να απειλείται.

Vilma Sjoberg
O διάσημος φωτογράφος Steven Meisel ανακάλυπτε την επόμενη μούσα και όλοι έλεγαν: «Θεέ μου, είναι τόσο όμορφη». Κανείς δεν ξέρει αν η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορεί να προβλέψει το …next top model. Kαι οι σχεδιαστές; Ένας ζωντανός θρύλος της μόδας, η Norma Kamali, αξιοποιεί τη μεταμορφωτική δύναμη της τεχνητής νοημοσύνης. Έχει αφήσει το αποτύπωμα της ως επιχειρηματίας για πέντε δεκαετίες, πρωτοστατώντας με τολμηρές αλλαγές στη βιομηχανία. Τώρα μπερδεύει αλγόριθμους με τεχνητή νοημοσύνη για να έχει παρελθόν και μέλλον. «Σκέφτηκα ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να είναι ο δικός μου Karl Lagerfeld», είπε αναφερόμενη στο σεβασμό του δημιουργού για το αρχείο-θησαυρό.
Άφησε απέξω τις προκαταλήψεις, εμπιστεύτηκε ειδικούς στο ΜΙΤ, και άρχισε να «παίζει». Να αποκωδικοποιεί το Maison Meta. Χρησιμοποίησε την τεχνητή νοημοσύνη για να επαναλανσάρει ένα από τα χαρακτηριστικά στιλ της. Μαύρα ρούχα διακοσμημένα με ασημένιες λεπτομέρειες. Το αποτέλεσμα ήταν εντυπωσιακό.
Τέχνη, τεχνολογία και μόδα. Λάθη που γίνονται έμπνευση. Ρομπότ που σχεδιάζουν νυφικά. Κι αν το ΑΙ δεν μπορεί να αντικαταστήσει το ανθρώπινο πάθος; Το περπάτημα της γαζέλας; Aν δεν μπορεί να υπάρξει δεύτερη Naomi Campbell;
H Norma Kamali έχει την απάντηση: «Φανταστείτε ότι προσγειώνεστε σε μια μικρή πόλη, σε μια ξένη χώρα, και δεν μιλάτε τη γλώσσα, δεν αναγνωρίζετε το φαγητό, νιώθετε χαμένοι. Κάπως έτσι θα είναι αν δεν μάθετε την τεχνητή νοημοσύνη. Το τρένο έχει φύγει. Είναι καιρός να επιβιβαστείτε». Γι’ αυτό κι εγώ μπήκα στο site της και είδα ένα φόρεμα που μου θύμισε εκείνο που φορούσε η Marilyn Monroe στην ταινία «Εφτά χρόνια φαγούρα». Σε λευκό, κόκκινο και μαύρο. ΑΙ και Marilyn. Το μέλλον της μόδας είναι το παρελθόν της. Ακόμη και χωρίς τον ανεμιστήρα.
Photo credits: Norma Kamali, Mathilda Gvarliani