Τα κοσμήματα ως σύμβολα δύναμης, κύρους και πάθους
Η έκθεση Jewels Dynastics – Power, Prestige and Passion που παρουσιάζεται στο Hôtel de la Marine στο Παρίσι αναδεικνύει τη σημασία των κοσμημάτων ως διαχρονικής έκφρασης εξουσίας και κοινωνικού κύρους.
Έως τις 6 Απριλίου 2026, το Hôtel de la Marine στο Παρίσι θα παρουσιάζει την έκθεση Jewels Dynastics – Power, Prestige and Passion (1700–1950), σε συνεργασία με το Victoria & Albert Museum του Λονδίνου και την Al Thani Collection.
Διαβάστε ακόμη: Ανακαλύφτηκε η θαλαμηγός της Κλεοπάτρας;

Κολιέ και σκουλαρίκια της Stéphanie de Beauharnais, Μεγάλης Δούκισσας του Μπάντεν
Η έκθεση αναδεικνύει τα κοσμήματα ως διαχρονική έκφραση εξουσίας και κοινωνικού κύρους, ενώ παράλληλα τονίζει τη συναισθηματική τους αξία και τον ρόλο τους ως ένδειξη βασιλικής εύνοιας. Η έκθεση παρουσιάζει κομμάτια συνδεδεμένα με την εποχή και τον θρύλο ορισμένων από τις πιο αξιοσημείωτες μορφές της ευρωπαϊκής ιστορίας, μεταξύ των οποίων οι αυτοκράτειρες Μεγάλη Αικατερίνη, Joséphine, Marie-Louise και βασίλισσα Victoria, ενώ πολλά από αυτά εκτίθενται για πρώτη φορά στη Γαλλία.
Από πολύτιμους λίθους και τιάρες έως καρφίτσες, διαδήματα και κολιέ, αυτή η τρίτη συνεργασία με το λονδρέζικο μουσείο, παρουσιάζει λαμπερά κομμάτια σχεδιασμένα για να φορεθούν στα πολυτελή περιβάλλοντα των βασιλικών αυλών της Ευρώπης, όπου μπορούσαν να εκφράσουν το status, την καταγωγή και την εξουσία των κατόχων τους.

Καρφίτσα της πριγκίπισσας Mathilde
Η τέχνη του power dressing
Από τις αρχές της τάσης του powerdressing, το κόσμημα έχει σχεδόν κεντρική θέση: όπως τότε οι γυναίκες υψηλής τάξης δήλωναν τη δύναμή τους μέσω κοσμημάτων, όπως η Elizabeth I, έτσι και σήμερα οι επιχειρηματίες φορούν επιβλητικά κομμάτια για να δείξουν την ισχύ τους. «Κάθε πολύτιμος λίθος αποκαλύπτει το status, τη γενεαλογία και την εξουσία της λαμπρής ιδιοκτήτριάς του», αναφέρει το δελτίο της έκθεσης.
Μέσα από τέσσερις διαφορετικές αίθουσες, η έκθεση παρουσιάζει χρονολογικά τα ωραιότερα κοσμήματα που χάρισαν φήμη και δύναμη στις κατόχους τους. Πρώτα, τα πρώτα πολύτιμα κομμάτια, όπως το Star of Golconda, ένα διαμάντι 57,31 καρατίων, ή το Briolette of the Indies, ένα εντυπωσιακό διαμάντι 90,36 καρατίων, γνωστό για το ότι στόλιζε το τουρμπάνι ενός μαχαραγιά. Ακολουθεί μια ολόκληρη συλλογή από 11 τιάρες, που χρονολογούνται από τα τέλη του 19ου και τον 20ό αιώνα, όπως η Cartier diadem of Lady Belt, με τρία εντυπωσιακά διαμάντια σε σχήμα δάκρυ και η Leuchtenberg diadem, διακοσμημένη με 698 διαμάντια και 32 σμαράγδια, ανάμεσά τους κι ένα εξαγωνικό κολομβιανό σμαράγδι σχεδόν 13 καρατίων.
Μια τελευταία ενότητα τιμά τα πιο εμβληματικά κοσμήματα του 20ού αιώνα, αυτά που οδήγησαν στη διασπορά των βασιλικών και αριστοκρατικών συλλογών σε νέα περιβάλλοντα: Αμερικανούς κληρονόμους, fashion icons και ισχυρούς βιομηχάνους. Ανάμεσα σε αυτά βρίσκουμε την Sun Tiara του Cartier και το Nawanagar Ruby Necklace, που φορέθηκε από την κοσμική Gloria Guinness στο διάσημο Black and White Ball που οργάνωσε ο Truman Capote τον Νοέμβριο του 1966.

Μενταγιόν, Ρωσία
Διαβάστε ακόμη: Το Emily in Paris: The Fashion Guide αποκαλύπτει τα μυστικά του στιλ της σειράς
Τι μας έμαθε η κλοπή στο Λούβρο;
Η έκθεση παρουσιάζεται σε μια στιγμή που το Παρίσι εντείνει επειγόντως τα μέτρα προστασίας των μουσείων, μετά την κλοπή στο Λούβρο τον περασμένο Οκτώβριο. Οι επιμελητές δεν σχολίασαν λεπτομέρειες σχετικά με την επιχειρησιακή ασφάλεια. Ωστόσο, το Hôtel de la Marine τονίζει ότι ανακατασκευάστηκε με σύγχρονη, υψηλής ποιότητας ασφάλεια όταν άνοιξε ξανά το 2021 και ότι οι γκαλερί του σχεδιάστηκαν έχοντας κατά νου ισχυρές προστατευτικές δικλείδες. Το μουσείο δεν ανέφερε εάν κάποια μέτρα ενισχύθηκαν ως απάντηση στη ληστεία του Λούβρου.
Τον περασμένο μήνα, η διευθύντρια του Λούβρου Laurence des Cars ανακοίνωσε ότι περίπου 100 νέες κάμερες παρακολούθησης και αναβαθμισμένα συστήματα ασφάλειας θα εγκατασταθούν, με τα πρώτα μέτρα να εφαρμόζονται σε λίγες εβδομάδες και το πλήρες δίκτυο να αναμένεται μέχρι το τέλος του επόμενου έτους. Η έρευνα για το Λούβρο παραμένει ενεργή· στο μεταξύ, κανένα από τα 8 κλεμμένα κοσμήματα δεν έχει ανακτηθεί.
Ο Arthur Brand, ντετέκτιβ τέχνης με έδρα το Άμστερνταμ, είπε ότι η ληστεία του Λούβρου θα έχει οξύνει την επαγρύπνηση σε ιδρύματα όπως το Hôtel de la Marine. «Οι αρχές έχουν μάθει από την ελλιπή ασφάλεια του Λούβρου», είπε. «Οι κλέφτες γνωρίζουν ότι οι άνθρωποι της ασφάλειας εδώ δεν πρόκειται να είναι απρόσεκτοι. Θα έχουν πάρει το μάθημά τους. Είναι καλό που αυτή η έκθεση πραγματοποιείται. Η ζωή συνεχίζεται. Δεν πρέπει να υποκύπτεις στους κλέφτες. Δείξτε αυτά τα πολύτιμα αντικείμενα!»
Για άλλους στο Παρίσι, ο εορτασμός των κοσμημάτων τόσο σύντομα μετά τη ληστεία του Λούβρου δεν φαίνεται σωστός. «Ειλικρινά, το timing φαίνεται ακατάλληλο», είπε ο Alexandre Benhamou, υπεύθυνος καταστήματος δώρων στο Παρίσι. «Ο κόσμος είναι ακόμα αναστατωμένος από αυτό που συνέβη στο Λούβρο, και τώρα ανοίγει μια άλλη έκθεση κοσμημάτων μόλις λίγα μέτρα πιο πέρα. Είναι πολύ νωρίς· δεν έχουμε καν επεξεργαστεί το πρώτο σοκ.»
Παρά το φορτισμένο πλαίσιο, οι επιμελητές λένε ότι θέλουν οι επισκέπτες να θαυμάσουν, να ονειρευτούν και να εξερευνήσουν τα στρώματα «στοργής, αγάπης, σχέσεων, προσφοράς δώρων» που είναι ενσωματωμένα στα αντικείμενα.
Photo credits: Αl Thani Collections






Φιλια Μητρομαρα