Όταν η Merle Oberon εμφανίστηκε στο Χόλιγουντ τη δεκαετία του 1930, οι δημοσιογράφοι δεν ήξεραν πού να την κατατάξουν. Κάποιοι την περιέγραφαν ως παράξενη, περίπλοκη και διαφορετική, άλλοι πάλι θαύμαζαν το κομψό οβάλ πρόσωπό της, τα μεγάλα σμαραγδένια μάτια, τα ζωηρά κόκκινα χείλη και το αλαβάστρινο δέρμα της. Πολύ αργότερα θα αντιλαμβάνονταν ότι η Merle Oberon ήταν μια Ασιάτισσα, που απλά ποτέ δεν ομολόγησε το ένοχο μυστικό της.

Η υποψηφιότητά της για το Όσκαρ καλύτερης ηθοποιού το 1936, με τη δραματική ταινία The Dark Angel, την τοποθέτησε στη θηλυκή ταλαντούχα τριάδα του Χόλιγουντ, πλάι στην Katharine Hepburn και την Bette Davis. Αλλά ποτέ δεν υπήρξε ιδιαίτερα αποδεκτή από το star system.

Το παιδί ενός κατώτερου Θεού

Η Estelle Merle O’Brien Thompson, όπως ήταν το πλήρες όνομά της, γεννήθηκε το 1911 στην υπό βρετανική κατοχή πόλη της Βομβάης. Βιολογικός της πατέρας ήταν ο Αγγλο-Ιρλανδός επιστάτης μιας φυτείας τσαγιού. Η μητέρα της, Constance Selby, γεννήθηκε στη Σρι Λάνκα. Ήταν μόλις 14 ετών όταν γέννησε τη Merle το 1911. Η Constance είχε βιαστεί από τον πατριό της, έτσι η Charlotte Selby, η μητέρα της Constance, μεγάλωσε τη Merle ως δική της.

Η Merle μεγάλωσε πιστεύοντας ότι η Charlotte (η γιαγιά της) ήταν η μητέρα της και ότι η Constance (η μητέρα της) ήταν η αδερφή της. Φυσικά τα μωρά από επιμειξίες ήταν μια ντροπή που έπρεπε να αποσιωπηθεί, τόσο για τους Βρετανούς όσο και για τους Ινδούς. Σε ηλικία τριών ετών, μετά από μετακόμιση στην Καλκούτα, κέρδισε μια υποτροφία για ένα από τα καλύτερα ιδιωτικά σχολεία θηλέων της πόλης, όμως οι συμμαθήτριές της την εκδίωξαν με τον απροκάλυπτο ρατσισμό τους.

Η Merle σε ηλικία 17 ετών, μετακόμισε στην Αγγλία για να ασχοληθεί με την υποκριτική. Εκεί, φοβούμενη τις αντιδράσεις της ρατσιστικής βιομηχανίας θεάματος, ισχυρίστηκε ότι γεννήθηκε στην Τασμανία και ότι το πιστοποιητικό γέννησής της είχε χαθεί σε πυρκαγιά. Χρόνια μετά τον θάνατό της, ο ετεροθαλής αδερφός της, Harry, θα ανακάλυπτε τα χαρτιά στη Βομβάη. Σε ό,τι αφορά στην πολύ πιο σκουρόχρωμη γιαγιά της, η ηθοποιός την παρουσίαζε ως υπηρέτριά της.

 

Sieh dir diesen Beitrag auf Instagram an

 

Ein Beitrag geteilt von Vintage Stardust (@vintage_stardust)

Στην εφηβεία άρχισε να υιοθετεί μία κομψή προφορά και να φωτίζει το δέρμα της με λευκαντικές κρέμες που περιείχαν υδράργυρο. Κάποια στιγμή κάποιοι (λιγότερο ρατσιστές) Βρετανοί φίλοι της, τη βοήθησαν να ταξιδέψει από την Ινδία στη Γαλλία και την Αγγλία, όπου εργάστηκε για ένα διάστημα ως υπεύθυνη υποδοχής σε κλαμπ.

Ο Πυγμαλίων που την έβγαλε από την αφάνεια

Η σχέση της με τον Ουγγρικής καταγωγής Βρετανό σκηνοθέτη Alexander Korda, υπήρξε καθοριστικής σημασίας για την καριέρα της. Ο ρόλος της ως Anne Boleyn στο blockbuster του 1933, “The Private Life of Henry VIII” σε σκηνοθεσία του Korda, την έκανε διάσημη μέσα σε μία νύχτα. Ο ρόλος της στην ταινία του Korda, της άνοιξε το δρόμο για το  δράμα του Sidney Franklin, που διαδραματιζόταν στον Α’ Παγκόσμιο Πολέμο, “The Dark Angel”, σε παραγωγή του Samuel Goldwyn.

Η ερμηνεία της την οδήγησε στην υποψηφιότητά της για Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου με τους κριτικούς να γράφουν διθυραμβικά σχόλια, ενώ το The Hollywood Reporter είχε γράψει: “Το κοινό θα δει μια ένδοξα νέα, ζωντανή Merle Oberon, της οποίας η ευαίσθητη ερμηνεία την τοποθετεί ψηλά στον κινηματογράφο”. Παρόλο που έχασε το Όσκαρ, η καριέρα της άνθισε, με πρωταγωνιστικούς ρόλους δίπλα στον Laurence Olivier στο “Wuthering Heights” του 1939 και στον Marlon Brando στο «Désirée» του 1954.

OBERON

Στο ρατσιστικό Χόλιγουντ

Μετά την επιτυχία της ακολούθησε ένας τρελός αγώνας των περιοδικών και των μίντια της εποχής για ένα εξώφυλλό της. Η ίδια κρατώντας καλά το μυστικό της, δήλωνε ότι είχε γεννηθεί στην Τασμανία. Όπως έγραψε η Marée Delofski, σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ The Trouble with Merle του 2002, την Τασμανία την επέλεξε γιατί κανείς δεν την είχε ακουστά, επειδή ήταν τόσο μακριά από τις ΗΠΑ και την Ευρώπη και γενικά κάποιο τμήμα της θεωρούνταν βρετανική αποικία.

Σύμφωμα με τον Vivek Bald, ντοκιμαντερίστα και συγγραφέα του “Bengali Harlem and the Lost Histories of South Asian America”, στις δεκαετίες που προηγήθηκαν της άφιξης του Oberon στο Χόλιγουντ, οι Ηνωμένες Πολιτείες είχαν ψηφίσει μια σειρά από όλο και πιο αυστηρούς αντιασιατικούς νόμους για τη μετανάστευση. Ο νόμος περί μετανάστευσης του 1917 δημιούργησε μια “Ασιατική Απαγορευμένη Ζώνη”, απαγορεύοντας την είσοδο ανθρώπων από τις περισσότερες ασιατικές χώρες.  Ούτε καν η υποψηφιότητα καλύτερης ηθοποιού το 1936, δεν έφερε στην Oberon επιπλέον κύρος. Ήταν η εποχή που τα μέσα μαζικής ενημέρωσης ήταν ακόμη πιο σκληρά με τις γυναίκες ηθοποιούς.

Τα χρόνια περνούσαν και η αποδοχή προς τις διαφορετικές φυλές άρχισαν να φτάνουν και στην Αμερική. Η αποστροφή του Hollywood για τους ηθοποιούς διαφορετικού χρώματος,  άρχισε να χαλαρώνει, αλλά η Merle Oberon παρέμεινε αφοσιωμένη στο ψέμα που είχε υιοθετήσει όλη της τη ζωή. Μάλιστα, όταν ο ανιψιός της Michael Korda, επικεφαλής τότε στις εκδόσεις Simon & Schuster, επιχείρησε να γράψει τη βιογραφία της, απείλησε να τον μηνύσει και να τον εξαιρέσει από τη διαθήκη της, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε αργότερα ο ίδιος.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by 1497 (@1497org)

Το 1983, τέσσερα χρόνια μετά τον θάνατό της από εγκεφαλικό στην ηλικία των 68 ετών, η εθνικότητά της αποκαλύφθηκε στη βιογραφία του Charles Higham και του Roy Moseley, “Merle”.